Euronext Amsterdam Avondflits

Bron: Euronext Amsterdam
Euronext Amsterdam

01 Aug 2001 Avondflits

Amsterdam, Londen, Parijs en Brussel stonden om kwart voor vijf nog steeds boven het slot van gisteren. Alleen de beurs van Frankfurt wist de hele dag niet uit het rood te komen. Zelfs de gunstige ontwikkeling van de Amerikaanse indices veranderde daar niets aan. De Dow Jones opende vrijwel onveranderd, maar noteerde om kwart voor vijf via een grillige lijn naar boven 52,64 punten winst op 10.575,5. De Nasdaq Composite had er op dat moment 38,66 punten bij op 2.065,79. Tot de stijgers in Amerika behoorden Intel, Hewlett Packard en American Express. De dalers onder de indexfondsen werden aangevoerd door Wal Mart, Du Pont en General Electric. Een gunstig raport van effectenbhuis Merrill Lynch had een gunstige spin off naar de chip industrie. Hoewel op dit moment nog sprake is van overproductie ziet de toekomst er stukken beter uit. In Amsterdam ging vooral chipbedrijf BE Semiconductors flink omhoog; ASM Lithography dat machines maakt voor de chipindustrie steeg een ruime 2 procent. Zowel Buhrmann als Van der Moolen presenteren morgen voorbeurs kwartaalcijfers. Buhrmann steeg 2,04%, Van der Moolen bleef ongewijzigd. Ook tot aan het slot van de handel bleef Vedior profiteren van gunstige halfjaarcijfers. Het aandeel was de sterkste stijger van de fondsen in de AEX- en Midkap index. Aan het einde van de handel in Amsterdam telde de AEX-index 16 stijgers en 9 dalers; de index steeg 0,57%. De AMX-index kreeg er maar liefst 1,91% bij met 18 stijgers, 3 dalers en 6 fondsen ongewijzigd.

Indices om 17.00 uur:
AEX-index 551,83