Defacto nieuwe naam voor Stichting Volksgezondheid en Roken

Datum nieuwsfeit: 01-08-2001

Defacto nieuwe naam voor Stichting Volksgezondheid en Roken

Stivoro te verwarrend

Den Haag, 28 juni 2001 De Stichting Volksgezondheid en Roken, beter bekend als Stivoro, verandert na 26 jaar haar naam. Vanaf 1 augustus heet zij Defacto, met als pay-off Voor een rookvrije toekomst . De belangrijkste reden om de naam te wijzigen is de verwarring die deze naam met zich meebrengt. Te vaak wordt Stivoro gezien als de Stichting voor roken . En dat is precies het tegenovergestelde van waar de organisatie voor staat.

Stivoro is bij het grote publiek voornamelijk bekend door haar campagnes. Voor de overige activiteiten zijn er contacten met pers, politiek en gezondheidszorginstanties. Zowel naar deze doelgroepen, als naar het grote publiek is het van belang dat er geen verwarring ontstaat. De organisatie zelf vindt het belangrijk dat duidelijk is waar ze voor staat en waarvoor mensen bij hen terechtkunnen. Een tweede reden om de naam te wijzigen is de wens een meer eigentijdse en zakelijke uitstraling te krijgen. Directeur Trudy Prins daarover: Wij laten veel onderzoek doen naar rookgedrag en de gevolgen van roken voor zowel rokers als niet-rokers, en ook naar ondersteuning bij stoppen en naar preventie. Op grond van die onderzoeksgegevens kunnen wij ons hard maken voor regelgeving en maatregelen. Met name richting politiek is het erg belangrijk dat je met gestaafde gegevens komt. Daarmee kun je makkelijker wettelijke regelingen voorstellen. Defacto is een naam die beter bij deze uitgangspunten past. Voor het maken van campagnes is kennis van het gedrag van de doelgroepen ook onontbeerlijk. Dat is onder andere gebleken met de millenniumactie Dat Kan Ik Ook , waarbij maar liefst 800.000 mensen met de millenniumwisseling een stoppoging ondernamen. Ruim 100.000 waren na een jaar nog steeds gestopt met roken. Voor deze effectieve manier van communicatie richting de doelgroep ontving Stivoro dit jaar een zilveren Effie.

Huisstijl

Met de komst van de nieuwe naam wordt ook de huisstijl geheel vernieuwd. Eigentijdse kleuren, blauw en paars, en een beeldmerk dat het uitdragen van de missie symboliseert, komen in plaats van de gevarendriehoek met de sigaret. De nieuwe huisstijl geeft bovendien nog de mogelijkheid een wisselkleur te koppelen aan een vast project of campagne. Dit maakt de directe herkenbaarheid van projecten, zoals Roken en de werkplek , of &.maar ik rook niet , of Smoke free kids een stuk groter.

Over de organisatie

Stivoro werd ruim 26 jaar geleden, 24 december 1974, opgericht. Initiatiefnemers waren de Nederlandse Kankerbestrijding/Koningin Wilhelmina Fonds (KWF), het Astma Fonds en de Nederlandse Hartstichting. Zij zijn de moederorganisaties en de basis financiers. Het ministerie van VWS geeft een financiële bijdrage aan de organisatie en subsidieert projecten. Daarnaast is Zorgonderzoek Nederland een belangrijke subsidieverstrekker. Het doel van Stivoro/Defacto is bevordering van de volksgezondheid in relatie tot roken en het bestrijden van tabaksgebruik in het bijzonder. Dit wordt onder meer bereikt door:

- voorlichting gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek;

- opstellen en uitvoeren van rookpreventieprogramma s;

- ondersteuning bij stoppen;

- samenwerking met andere hulpverleningsorganisaties (o.a. GGD s);

- gevraagd en ongevraagd adviseren van de overheid en andere relevante organisaties op gebied van volksgezondheid.
Stivoro/Defacto richt haar activiteiten met name op jeugd (preventie van roken in verschillende leeftijdscategorieën) en op volwassenen (verminderen van roken onder volwassenen en van het meeroken). Succesvolle campagnes van de afgelopen jaren waren Roken? Niet waar de kleine bij is , &.maar ik rook niet en de millenniumactie Dat Kan Ik Ook . Eind vorig jaar ging de campagne Roken en de werkplek van start. Komend najaar wordt een nieuwe campagne gericht op stoppen met roken geïntroduceerd.

////

Noot voor de redactie,