Oproep aan gemeenten voor versterking gezondheidsbeleid

Datum nieuwsfeit: 02-08-2001
Bron: Ingezonden persbericht
Ingezonden persbericht

12 september 2001

Winnaar Stimuleringsprijs OGZ verdient 50.000 euro Oproep aan gemeenten voor versterking gezondheidsbeleid

Veel gemeenten besteden nog onvoldoende aandacht aan hun taak op het terrein van de openbare gezondheidszorg (OGZ). Deze taak is vastgelegd in de Wet Collectieve Preventie Volksgezondheid van 1990, maar verdient een extra stimulans. Daarom is er de Stimuleringsprijs OGZ, die een sterke lokale openbare gezondheidszorg nastreeft. Deze week ontvangen gemeenten, GGD'en en lokaal werkende organisaties, zoals thuiszorg en zorgverzekeraars, informatie. Tot 1 november 2001 kunnen zij een voorstel indienen dat aansluit op de lokale gezondheidssituatie en de gezondheid van burgers bevordert.

Openbare gezondheidszorg bevat die delen van de gezondheidszorg en het openbaar bestuur die zich doelbewust richten op de ziektepreventie en op de bescherming en bevordering van de gezondheid van de bevolking. Voorbeelden zijn preventie van ongezonde leefwijzen bij jongeren, sociaal-economische gezondheidsverschillen, ondersteunen mantelzorg, hygiëne in kindercentra, bestrijden van infectieziekten, gezondheidsvoorlichting, opvang zwerfjongeren, geluidsoverlast en veiligheid in speeltuinen.

De jury, onder leiding van mevrouw mr. W. Sorgdrager, zal de voorstellen beoordelen en in februari 2002 de winnaar bekendmaken. De winnaar ontvangt een bedrag van 50.000 euro voor de uitvoering van het voorstel en een kunstwerk van Renée van Leusden. De Stimuleringsprijs OGZ is een nieuw initiatief van het Stimuleringsfonds Openbare Gezondheidszorg (Fonds OGZ) en de Stuurgroep Nationaal Contract OGZ. Voor meer informatie: www.stimuleringsprijsogz.nl of Fonds OGZ, telefoon 070-3495300.

Het Fonds OGZ is eind 2000 ingesteld door de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en stimuleert vernieuwing in de openbare gezondheidszorg. Eind 2000 is de Stuurgroep Nationaal Contract OGZ ingesteld om de krachten van alle partijen op het terrein van de OGZ te bundelen. In de Stuurgroep participeren het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en GGD Nederland.

Noot voor de pers:
Voor meer informatie belt u met Lonneke de Vries, telefoon 0172-519819 of het Fonds OGZ, telefoon 070-3495300.

Meer informatie: www.stimuleringsprijsogz.nl - www.fondsogz.nl - www.vogz.nl