IPlanet levert draadloos en multi-hosted factureren

Datum nieuwsfeit: 02-08-2001
Bron: Ingezonden persbericht
Ingezonden persbericht

iPlanet levert producten voor draadloos en multi-hosted factureren en betalen

- BillerXpert-software en BillerXpert B2B Edition-software gebaseerd op Sun ONE
- Overeenkomst met QSI maakt wereldomspannende betalingssystemen mogelijk
Nieuwegein (Nederland), 2 augustus 2001 -- iPlanet E-Commerce Solutions heeft twee nieuwe producten toegevoegd aan de IBPP-lijn (Internet Bill Presentment and Payment). Hiermee kunnen wereldomspannende systemen worden gebouwd voor draadloos factureren en betalen:

- Met BillerXpert (versie 4.5), bedoeld voor de business-to-consumer-markt, kunnen banken, bedrijven en serviceproviders hun factureringsproces stroomlijnen. Hiermee kunnen klanten met hun mobiele telefoons of andere draadloze apparaten hun rekeningen ontvangen en betalen.

- Met BillerXpert B2B Edition (versie 4.5), voor de business-to-business-markt, kan een dienstverlener een multi-hosted factureringssysteem bouwen, waarmee bedrijven een voordelig alternatief wordt geboden voor een eigen factureringssysteem.

Deze facturerings- en betalingsproducten maken deel uit van de productlijn die iPlanet voert voor ondersteuning van commerciële bedrijfsprocessen, zoals inkoop, verkoop, het inrichten van marktplaatsen op het internet en het faciliteren van handelstransacties. Deze handelstoepassingen sluiten aan op het goed schaalbare en zeer betrouwbare infrastructuurplatform, dat iPlanet bouwde rond de op Java gebaseerde Application Server. De producten zijn tevens belangrijke componenten van Sun ONE (Open Net Environment), een open architectuur voor het maken, samenvoegen en inzetten van intelligente webservices.

iPlanet BillerXpert 4.5-software
Er is een sterk groeiende vraag naar systemen voor elektronisch betalen, vooral in gebieden waar het gebruik van mobiele telefoons groot is, zoals Europa en Azië. Daarom heeft iPlanet het product BillerXpert geschikt gemaakt voor gebruik met WAP (Wireless Access Protocol). Bedrijven die BillerXpert al langer toepassen, hebben te kennen gegeven dat zij graag hun rekeningen elektronisch naar hun klanten willen kunnen sturen. Zij willen beter inspelen op de veranderende praktijk, waarin de klanten voor hun on-line-activiteiten steeds vaker de mobiele telefoon of de handcomputer verkiezen boven de desktopcomputer. Met BillerXpert 4.5 kunnen klanten direct zien hoeveel zij verschuldigd zijn, wanneer de rekeningen moeten worden betaald en welke betalingen al zijn uitgevoerd.

BillerXpert 4.5 is in september 2001 beschikbaar.

iPlanet BillerXpert B2B Edition-software
Om hun klanten goed te kunnen bedienen, hebben leveranciers en andere dienstverleners een goed en efficiënt werkend factureringssysteem nodig. De BillerXpert B2B Edition-software van iPlanet voorziet hierin en biedt mogelijkheden voor multi-hosting. Banken en andere dienstverleners kunnen hiermee hosted factureringsdiensten opzetten voor marktsegmenten waar het economisch niet verantwoord is een eigen infrastructuur voor on-linefacturering te bouwen. Op deze manier kunnen bijvoorbeeld kleine en middelgrote bedrijven hun on-linefactureringssysteem onderbrengen bij een speciale dienstverlener. Banken kunnen hun diensten voor on-linefacturering aanbieden aan grote bedrijven, die dan een eenmalig bedrag betalen voor het opzetten van het factureringssysteem en vervolgens een bepaald bedrag per maand of per transactie. Uitbesteding van de factureringsdienst kan een bedrijf duizenden guldens besparen. Grote multinationals kunnen niet alleen het factureringsproces voor hun klanten stroomlijnen, maar hebben ook meer mogelijkheden voor het beheer van de geldstroom.

BillerXpert B2B Edition-software van iPlanet sluit aan op de Trustbase Transaction Manager-software van iPlanet. Banken kunnen daardoor EIPP-diensten aanbieden en daarbij gebruik maken van de identiteitsinformatie die het Identrus-systeem biedt. Dit systeem zorgt voor authenticatie van deelnemers aan een transactie en levert uitstekende voorzieningen voor het oplossen van conflicten, wat de bank meer greep geeft op de risico's die zijn verbonden aan dienstverlening via het internet.

BillerXpert B2B Edition 4.5 is nu beschikbaar.

Samenwerking met QSI Payments
iPlanet en QSI Payments stemmen hun producten op elkaar af, waardoor BillerXpert-klanten in Oost-Azië en het gebied van de Stille Oceaan kunnen beschikken over betalings- en verrekeningsfuncties van QSI Payments. De uitwisselbaarheid van beide producten is gebaseerd op OFX (Open Financial Exchange) en biedt voorzieningen voor de organisatie die de facturen uitschrijft én voor de dienstverlener die de facturering verzorgt. Deze overeenkomst vloeit voort uit het streven het toepassingsgebied van BillerXpert verder uit te breiden, met als doel factureringssystemen mogelijk te maken voor klanten die betrokken zijn bij wereldwijde transacties.

QSI Payments Inc.
QSI Payments levert wereldwijd software voor e-payments-infrastructuren en veilig elektronisch betalen. Met de unieke software van QSI Payments kunnen financiële instellingen, bedrijven en hun klanten veilig elektronische betalingen doen, met authenticatie van de transactiepartners. QSI ontwikkelde in 1996 het eerste met smartcards werkende debetsysteem en heeft tot nu toe op vier continenten elektronische betalingssystemen gebouwd. Het bedrijf heeft internationale erkenning verworven voor zijn Universal Payment Architecture en is strategische samenwerkingsverbanden aangegaan met technologieleiders zoals Compaq, SAP, Sun Microsystems en Ariba. QSI onderscheidt zich van de concurrentie door internationale banksystemen geschikt te maken voor één wereldwijd toepasbaar systeem en heeft daarbij oog voor de behoeften van de industrie voor toenemende veiligheid, authenticatie en schaalbaarheid. Meer informatie biedt www.qsipayments.com.

Sun ONE
Sun Open Environment (Sun ONE) omvat een uitgebreid software-assortiment voor het bouwen van slimme web-diensten. Slimme webdiensten zijn gebruiksvriendelijke diensten die daartoe gebruik maken van contextgevoelige informatie en die veelsoortige netwerken over het web met elkaar verbinden. De architectuur en het groeipad zijn louter gebaseerd op open standaarden als Java en XML. Sun ONE vereenvoudigt de ontwikkeling, bouw en exploitatie van webtoepassingen en slimme webdiensten. Ondernemingen profiteren van de productiviteitswinst, ontwikkelaars van de kortere doorlooptijd en eindgebruikers ervaren groter gebruiksgemak. Meer informatie biedt www.sun.com/software/sunone.

iPlanet E-Commerce Solutions
iPlanet E-Commerce Solutions, een samenwerking tussen Sun en Netscape, is opgericht in maart 1999 door America Online en Sun Microsystems, met als doel de drijvende kracht achter de interneteconomie te zijn, dankzij inventiviteit, expertise en de grootste klanttevredenheid. Het iPlanet Deployment Platform is de toonaangevende software-omgeving voor het snel samenstellen van uitbreidbare Internet-diensten. Het platform is gebaseerd op open, bewezen technologieën en omvat Messaging, Directory, Web en Application Servers: stuk voor stuk de beste in hun marktsegment. Meer informatie biedt www.iplanet.com.

Meer informatie:
Roger Kellerman