Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nieuwe 3-deurs Honda Civic

Datum nieuwsfeit: 03-08-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
AutoRai

3-8-2001

Nieuwe 3-deurs Honda Civic

Met de nieuwe Civic 3-deurs breidt Honda het aanbod uit met een sportief en dynamisch model. De nieuweling combineert een ruim interieur met compacte buitenmaten en uitgebalanceerde wegligging.

De motoren
De basismotorisatie bestaat uit twee vlotte en zuinige lichtmetalen motoren een 1,4 liter SOHC benzinemotor van 90 pk (66 kW) en een
1,6-liter SOHC-VTEC benzinemotor van 110 pk (81 kW), die ook in de Civic 5-deurs worden toegepast. Beide krachtbronnen zijn afgestemd op veel koppel en een vlakke koppelkromme.

Het gemiddeld brandstofverbruik van de 1,4 liter met handgeschakelde versnellingsbak bedraagt slechts 6,3 l/100 km, terwijl de 1,6 liter met handgeschakelde versnellingsbak slechts 6,7 l/100 km verbruikt. Toch accelereert de Civic 1.6 in 9,9 seconden van 0 naar 100 km/h. Beide motoren voldoen aan de strenge EU2005-emissie-eisen en aan de Wet Fiscale Stimulering Schone Personen- en Bestelautos.

Vanaf begin 2002 is de Civic 3-deurs ook leverbaar met een 1,7 liter turbodiesel met common rail-techniek en een vermogen van 100 pk (74 kW).

Carrosserie en onderstel
De eerste vertegenwoordigers van de zevende Civic-generatie hebben reeds bewezen dat compactere buitenmaten niet ten koste hoeven te gaan van de binnenruimte. De nieuwe 3-deurs is hier geen uitzondering op. Ofschoon de wielbasis (voor een beter weggedrag) met 45 mm en de totale lengte met 50 mm zijn verkleind, biedt ook hij een grotere binnenruimte dan zijn voorganger. En de ergonomie is wezenlijk verbeterd. Net zoals de andere Civic-modellen valt de 3-deurs op door intelligent gebruik van de ruimte: de motor, de compacte voorwielophanging en het hoog gemonteerde stuurhuis vragen een minimum aan plek onder de karakteristieke korte neus. De achterasconstructie is compact, met double wishbones en reactie-armen. Deze maakt in combinatie met de doordachte plaatsing van de onderdelen onder de bodemplaat (zoals een kunststof brandstoftank die door zijn vorm de beschikbare ruimte optimaal benut) een vlakke interieurvloer zonder middentunnel mogelijk.

De carrosserie bevat uitgebreide verstevigingen en er wordt staal van grote treksterkte toegepast. Dit zorgt voor een carrosseriestructuur met een indrukwekkende torsiestijfheid. Voor de frontale en zijdelingse botsingen binnen de Euro-NCAP tests werd de waardering uitgedrukt in een toewijzing van 4 sterren. Wat betreft de veiligheid voor voetgangers behaalde de Civic een absolute topscore van 3 sterren, de hoogste waardering ooit. (Getest model is de 5-deurs, waarden zijn ook van toepassing op de 3-deurs.)

De Civic 3-deurs is standaard uitgerust met veiligheidsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzers voorin, twee airbags voorin en twee zijairbags voorin.

Zijn bouwkwaliteit komt bij de Civic 3-deurs ook in zijn individuele uiterlijk tot uiting. De carrosserie oogt als uit één stuk gegoten, dankzij de korte wielbasis, de korte overhang vóór en de grote spoorbreedte.

Rijden met de Civic 3-deurs
De vormgeving van het interieur is kwalitatief hoogstaand, met sportieve accenten. Opbergmogelijkheden met een totale inhoud van 10,5 liter zorgen ervoor dat het interieur netjes blijft, zodat het rijplezier niet door rondslingerende spullen wordt gehinderd.

Net zoals bij de Civic 5-deurs is de versnellingspook in het dashboard geïntegreerd. Niet alleen maakt deze plaatsing het schakelen (en rijden) comfortabeler en veiliger, ook zorgt het voor een sportiever schakelgevoel.

De inhoud van de bagageruimte van de nieuwste generatie Civic 3-deurs is met 90 liter vergroot tot 315 liter (VDA), ondanks de compactere buitenmaten.

Net zoals alle andere modellen uit de Civic-serie is de bouwkwaliteit ook bij de nieuwe 3-deurs flink verbeterd. De smalle naden tussen diverse panelen en de solide uitwerking van details zijn gerealiseerd met nieuwe en geavanceerde productietechnieken.

Traditionele Civic kwaliteiten zoals veiligheid, oog voor het milieu en economie zijn uiteraard behouden gebleven. Daarnaast hadden de ontwerpers als doel om de nieuwe Civic-reeks marktleider in het C-segment te maken door een combinatie van rijcomfort en een eersteklas weggedrag.

Mede door een betere balans tussen het rolcentrum voor en achter, de directe besturing en de stijve carrosserie biedt de Civic 3-deurs de bestuurder veel veiligheid, een goede voertuigbeheersing, veel rijcomfort en een lichtvoetig onderstel.

De standaard elektrische stuurbekrachtiging (EPS) is zo geavanceerd dat het meerverbruik sterk wordt gereduceerd.

Net zoals bij de andere Civic-varianten is de uitrusting ook bij de 3-deurs afhankelijk van de carrosserievariant en niet van de motor. Beide motoren zijn te combineren met verschillende uitrustingsniveaus. De Type-R is het sportieve topmodel.

De Civic is een wereldauto
De Civic is een echte wereldauto: alle modellen zijn gebouwd op hetzelfde platform en hun basistechniek is gelijk. Desondanks is het gelukt om drie volledig verschillende varianten te maken. De productie en kwaliteit van de aantrekkelijke Honda-familie profiteert van Hondas nieuwe Global Product Supply Network, dat de productiesnelheid, efficiency en flexibiliteit in alle vestigingen duidelijk verhoogt.

Door het wereldwijd standaardiseren van de belangrijkste fabrieken kan Honda gemakkelijk bepalen waar verschillende modellen worden gebouwd. Zo is het mogelijk om snel en flexibel op nieuwe ontwikkelingen te reageren.

Civic Type-R
Als topmodel fungeert de Type-R. De 200 pk sterke 2,0-liter motor brengt de sportiefste Civic ooit in slechts 6,8 seconden van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid bedraagt 235 km/h.
Extra aankleding van de carrosserie en een verlaagd onderstel geven de Type-R een bijzonder dynamisch uiterlijk. De 2,0-liter motor van de Civic Type-R is de tweede Honda-krachtbron met de nieuwe DOHC-i-VTEC-technologie. Deze technologie, die voor het eerst is gebruikt in de Honda Stream, zet nieuwe maatstaven op het gebied van het verbeteren van moderne benzinemotoren. De innovatieve 2,0-liter motor combineert duidelijk verbeterde verbruiks- en emissiewaarden met betere prestaties en een constant beschikbaar koppel. De nieuw geconstrueerde, close ratio handgeschakelde 6-versnellingsbak van de Type-R zorgt ervoor dat het motortoerental tijdens accelereren steeds in een gunstig gebied blijft.

De Type-R beschikt over een uitermate sportieve rijdynamiek, dankzij verstevigde veren, schokdempers en stabilisatoren voor en achter, een stijvere carrosserie en een verlaagd onderstel.

De belangrijkste kenmerken van de Civic 3-deurs De nieuwe Honda Civic 3-deurs de belangrijkste eigenschappen op een rij

* De innovatieve 3-deurs met korte neus maakt de nieuwe Civic-reeks compleet

* Grotere binnenruimte, ondanks kleinere buitenmaten (in vergelijking met zijn voorganger) dankzij slim gebruik van de ruimte

* Vlakke vloer en versnellingshendel in dashboard
* Comfort, ergonomie en kwaliteit nog verder verbeterd, duidelijk lager geruisniveau

* Bovengemiddeld groot aandeel (57%) carrosseriedelen uit staal van grote treksterkte, uitermate smalle naden

* Zeer stijve carrosseriestructuur met als streven een 4-sterren waardering in de Euro-NCAP test plus goede botsveiligheid voor voetgangers

* 1,4-liter SOHC- en 1,6-liter SOHC-VTEC-II-motor, handgeschakelde 5-versnellingsbak of als optie een automaat met 4 versnellingen en Grade-Logic-systeem

* Laag brandstofverbruik en meer koppel in onderste en midden toerengebied

* Type-R met 2,0-liter DOHC-i-VTEC-motor van 200 pk accelereert van 0 naar 100 km/h in 6,8 seconden

* Kortere wielbasis voor eenvoudiger manoeuvreren en beter rijgedrag
* Innovatief ruimtegebruik door motor en wielophanging
* Elektrische stuurbekrachtiging, ABS en elektronische remkrachtverdeling (EBD) zijn standaard.

Prijzen en levering Civic 3-deurs 1.4 en 1.6
De Civic 3-deurs 1.4 en 1.6 staan vanaf medio augustus 2001 bij de Honda dealers in de showroom.

Er worden zes kleuren leverbaar: de metallic kleuren zilver, zwart, blauw, groen en geel en in één non- metallic kleur rood.

De prjzen zijn als volgt (incl. BTW en BPM):


1.4 S 35.590,- 16.150

1.4 LS 39.990,- 18.147

1.6 LS 43.140,- 19.576

1.6 ES 49.540,- 22.480


Meerprijs voor metallic lak is 760,- ( 345,-), automatische transmissie (op de LS en ES leverbaar) kost 3.600,- ( 1.634,-) . Als optie is de 1.6 ES leverbaar met lederen interieur en stuur. De prijs daarvoor is 4.500,- ( 22.480,-).

Prijzen en levering Civic Type-R
De Type-R wordt leverbaar in Nederland vanaf oktober a.s. in de kleuren zwart, zilver en rood (non-metallic) voor de aantrekkelijke prijs van 59.990,- ( 27.222,-).

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie