Interview met door conductrice uit trein geduwde man

Datum nieuwsfeit: 07-08-2001
Bron: Ingezonden persbericht
Ingezonden persbericht

Vandaag heeft de website treinvertraging.sucks.nl een eigen interview geplaatst met Piet Groothuis, die gisteren door een conductrice uit een rijdende trein is geduwd op het station Helmond. In het interview verteld Piet zijn kant van het verhaal en hoe het nu met hem gaat. Het blijkt toch iets anders in elkaar te zitten dan tot nu toe in de kranten heeft gestaan en Piet is behoorlijk aangeslagen.

Met vriendelijke groet
De Webmaster van treinvertraging.sucks.nl
Persinfo: email (ovgeld@hotmail.com)
fax/voicemail: 084 - 8313777

Exclusief Interview met Piet Groothuis

Op 7 augustus 2001 heeft de webmaster van Treinvertraging.sucks.nl een telefonisch gesprek gehad met Piet Groothuis, de man die een dag eerder door een conductrice uit de trein zou zijn geduwd.

"In de kranten zijn verschillende verhalen te lezen, maar eigenlijk zou het er op neer moeten komen dat het mijn eigen schuld was" zucht Piet hoorbaar aangeslagen van het voorval. "Niets is minder waar."

"Ik had een vrije dag" begint de 54-jarige Piet te praten "en wilde gewoon eens lekker op stap. Ik wist nog niet waar ik heen wilde, dat zou ik op het station wel bedenken. Ik twijfelde over Amsterdam of Rotterdam. Op het station Helmond-Brouwhuis was het loket gesloten en de automaat defect. Eigenlijk direct daarop kwam de trein al binnengelopen en ik ben direct ingestapt. In de trein heb ik gezocht naar een conducteur, maar pas toen ik op station Helmond uit de geopende deur keek zag ik een conductrice, helemaal vooraan de trein staan. Ik ben buitenom naar haar toegelopen en op het perron heb ik haar aangesproken en uitgelegd dat ik nog geen kaartje had maar er graag een wilde kopen. Ook vertelde ik haar dat ik eigenlijk nog niet wist waar ik heen wilde. Zij vond dit zo belachelijk en dat zij ze ook. Zonder iets te zeggen draaide ze zich om en liep de trein in en ik liep er achteraan om het verhaal uit te leggen. Zij stond binnen met de sleutels in dat slot waarmee de deuren open en dichtgaan, maar de deur bleef open en ik stapte in en pakte de metalen paal van de deur vast. Ik heb haar niet op een fluitje horen blazen of anderszins een signaal gehoord dat de trein zou gaan rijden. De conductrice pakte mij vast en begon tegen me te roepen: "U moet de trein uit, U moet de trein nu uit", ik hield mij nog steeds vast. Op dat moment riep ze dat ik er onmiddellijk uit moest omdat de trein al reed, zij was zich daar dus zeer bewust van. Toe ik achterom keek zag ik inderdaad dat dat het geval was, dat had ik nog niet gemerkt en toch wilde ze dat ik eruit stapte. Waarom zou ze me dat zeggen als ik -zoals in de krant stond- nog niet was ingestapt? Vervolgens duwde ze me uit de trein, met mij voet kwam ik op het perron terecht. Door de vaart die de trein al had knikte ik eigenlijk meteen om, een kapotte bril & broek, schaafwonden en een gekneusde elleboog zijn het resultaat. De conductrice zag dat ik viel en de trein stopte vervolgens. Ik zag dat de conductrice vanuit de deuropening en de machinist vanuit het raam naar mee keken. Toen ze zagen dat ik opstond, ging de deur dicht en reed de trein meteen door."

"Een perronopzichter hoorde mij aan en vertelde me dat ik aangifte moest gaan doen. Dat heb ik gedaan. Er was -anders dan in de kranten staat- wel degelijk een getuige: Een Franstalige donkerkleurige man heeft het zien gebeuren en heeft ook duidelijk tegen de perronopzichter gezegd hoe het gebeurd is: push, push, she push him. Dat heb ik ook tegen de spoorwegpolitie gezegd maar die heeft er niks mee gedaan."

"Ik ben gewoon geschokt, ik durf voorlopig niet meer met de trein. Mijn zoon heeft met de NS gebeld en iemand van de klantenservice heeft mij verteld dat ik een bos bloemen zou krijgen en dat het erg goed zou worden uitgezocht. Die man van de NS noemde het Te gek om los te lopen."

"Uiteindelijk heb ik tot 13 uur bij de politie gezeten, daar ging mijn vrije dag. In de trein terug kreeg ik het echter pas echt benauwd toen ik me realiseerde hoeveel geluk ik eigenlijk had gehad. Het had ook heel ander af kunnen lopen."