CNV geschokt door massa-ontslag LucenTechnologies

Datum nieuwsfeit: 07-08-2001
Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV)

Informatie: VOOR DE PERS

CNV Metaal en electro is een vakgroep van de CNV BedrijvenBond

07-08-2001

CNV Metaal en elektro geschokt door ontslaggolf Lucent

CNV Metaal en elektro heeft geschokt kennis genomen van het massa-ontslag bij Lucent Technologies in Nederland. Vanochtend maakte het bedrijf bekend dat 900 van de circa 2.300 full-time arbeidsplaatsen komen te vervallen. CNV-vakgroepbestuurder Henk van Beers wil dat het bedrijf nu de vertrekkende werknemers zoveel als mogelijk tevreden stelt door een aanvaardbaar sociaal plan. "Na het tevreden houden van de aandeelhouders is dat wel het minste wat het bedrijf kan doen."

De dramatische ontwikkelingen in de telecomindustrie zorgen ervoor dat deze grote speler in die markt z'n tol moet betalen. Indirect vanwege de zwaarbetaalde UMTS-licenties die vorig jaar werden geveild. Daardoor hebben telecombedrijven nog maar weinig geld over voor nieuwe investeringen. Hierdoor is ook bij Lucent Technologies de orderportefeuille ineengestort.

Van Beers: "CNV Metaal en elektro is van mening dat de Amerikaanse directie voldoende geld beschikbaar moet houden voor het opstellen van een goed sociaal plan. Er ligt nog zo'n plan uit een recente reorganisatie. Vooralsnog willen we dat plan gebruiken als basis in deze ontslaggolf. Op dit moment bestuderen we als bonden de materie om de pijn zoveel mogelijk te verzachten voor de slachtoffers bij Lucent Technologies. Zoals gezegd, het bedrijf wil er alles aan doen om het aandeel op de beurs te herpositioneren en daarmee de aandeelhouders tevreden te houden. Naar onze mening verdienen de mensen die op de ontslaglijsten staan zoveel mogelijk eenzelfde behandeling."

Houten, 7 augustus 2001

Nadere inlichtingen:

Henk van Beers (vakgroepbestuurder):
Wouter de Jong (persvoorlichter):