HNBR rollen Bayer AG in vrachtruimte transportvliegtuigen

Datum nieuwsfeit: 07-08-2001
Bayer AG Benelux

Een Superelastomeer gaat de lucht in! Rollen met HNBR bekleed in de vrachtruimte van transportvliegtuigen

2001-0569

Brussel/Mijdrecht - HNBR-elastomeren zoals de THERBAN van de Bayer AG worden meer en meer gebruikt in toepassingen waar de standaard rubbermengsels in gebreke blijven. Binnenkort gaat Therban de lucht in: de rubberfabriek MITEX Hans Knott GmbH in Erkrath levert sinds het jaar 2000 rollen met Therban bekleed, aan een gerenomeerde firma in de luchtvaart.

In deze toepassing zijn het vooral de hoge slijtvastheid en de goede mechanische eigenschappen evenals de constante fysische eigenschappen bij extreme temperatuur en klimaatverwisselingen die tot de keuze van dit elastomeer hebben geleid.

Om de vrachtcontainers gemakkelijker te kunnen hanteren zijn in de bodem van de vrachtvliegtuigen dikwijls rolbanen aangebracht, waarmee de verschillende pakken op hun positie geschoven worden.

Deze rolbanen worden zeer zwaar belast want de behandeling in de vrachtruimte is soms nogal ruw. Onmiddellijk na de start wordt het zeer koud: boven de wolken heersen er temperaturen van 40°C waardoor de in de meestal niet geïsoleerde vrachtruimte de vochtige lucht direct aanvriest. Na de landing kan men gemakkelijk in het andere extreem overgaan want temperaturen van +50 °C op een startbaan zijn geen uitzondering.

De sterke temperatuurschommelingen bij de start en de landing stellen de elastomeren die voor de transportrollen gebruikt worden hard op de proef. Dat is een van de redenen waarom in dit geval ook staal gebruikt wordt aldus Georg Heinen, directeur bij Mitex:

Deze rollen moeten bestendig zijn tegen olie, water en verontreinigingen. In het bijzonder moeten zij de snel wisselende klimatologische veranderingen kunnen verdragen zonder te gaan barsten of door zware belastingen te gaan vervormen of voortijdig te verouderen.

Bijkomend wordt nog verlangd dat ze een zo constant mogelijk eigenschappenprofiel behouden en voldoen aan de strenge kwaliteitsrichtlijnen van toepassing in het luchtverkeer.

De vracht in het laadruim van vliegtuigen wordt niet altijd in de watten gelegd. Als het vlug moet gaan kan er het bij het laden van de tonnenzware transportcontainers nogal rabiaat aan toegaan. De rollen mogen onder een langdurige belasting geen platvoeten krijgen want dan wordt het manoevreren van de containers in de smalle ruimte nog bemoeilijkt. Scherpe metaalkanten mogen de rollen ook niet beschadigen en de rollen moeten ook een ruwe oppervlakte behouden opdat de containers niet zouden verschuiven. Een hoge hardheid, een lage compression set, hoge inkerfbestendigheid en een hoge slijtagebestendigheid stonden op de verlanglijst voor deze elastomeerrollen. Om aan dit profiel te voldoen hebben de Mitex techniekers, voor de bekleding van de ongeveer 10 cm dikke en even brede rollen, met verschillende materialen geëxperimenteerd o.a. met polyurethanen, NR,EPDM en NBR. Daarbij zijn wij dan vlug op Therban gestoten zegt Heinen. In de natuurrubber was de warmteontwikkeling door het voortdurend belasten te groot, rolbekledingen uit EPDM kregen te vlug een gladde oppervlakte. Met Therban konnen wij aan alle vereisten voldoen en iets beter voorstellen dan onze concurrenten.

De robuuste rollen in de laadruimte van vliegtuigen zijn de jongste toepassing van Therban in extreme omstandigheden. Andere voorbeelden van toepassingen zijn harde HNBR walsen die in koudwalserijen tot 170 ° C in de staalproduktie gebruikt worden.Eveneens walsen die in de produktie van spaanplaten of bij houtlaminage of in de papierindustrie gebruikt worden zijn uitblinkers op gebied van de uitstekende drukbestendigheid; in de textiel- en vezelsproduktie worden Therban-walsen aanbevolen voor hun goede bestendigheid tegen insnijden.

Brussel/Mijdrecht, 7 augustus 2001

(2001-0569)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bayer s.a. n.v. te Brussel, Lisette Mertens, Public Relations, Tel. 02/535 64 18 of Bayer B.V. te Mijdrecht, Hélène de Kruijs, Public Relations, Tel. 0297-280 426.

Vrij uitzicht bij het achteruitrijden
Rubber onder druk
Een Superelastomeer gaat de lucht in!
Bayer breidt polyurethaan-activiteiten uit
Economy Class Syndrome
Cobranding-samenwerking tussen MMore International BV en Bayer AG Met Makrolon klaar voor de toekomst