Meldingsplicht Delcorf opgeheven

Datum nieuwsfeit: 14-08-2001
TuinbouwNet

Meldingsplicht Delcorf opgeheven

De meldingsplicht voor de handel in appelen van het ras Delcorf van Nederlandse herkomst is per 14 augustus 2001 opgeheven. Dat meldt het Productschap Tuinbouw.

Voor James Grieve, Alkmene, Elstar, Elan en Cox's Orange Pippin is de meldingsplicht nog steeds van kracht. Dat betekent dat een ieder die appelen van deze variëteiten verhandelt, verplicht is dit vóór verhandeling te melden bij het Kwaliteits-Controle-Bureau voor groenten en fruit (KCB).

De meldingsplicht moet voorkomen dat onrijp fruit in de winkel terecht komt. Als het KCB een melding krijgt, controleert het de vruchten op rijpheid. De goedgekeurde partijen zijn gemerkt met een sticker. Als de meldingsplicht van kracht is en het KCB treft bij de handel partijen appelen zonder sticker aan, dan deelt de keuringsdienst een boete uit.

Partijen Delcorf zullen vanaf 14 augustus nog wel steekproefsgewijs gecontroleerd worden.