Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Volvo Trucks introduceert Electronic Stability Program (ESP)

Datum nieuwsfeit: 15-08-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
BedrijfsautoRAI

15-8-2001

Volvo Trucks introduceert als eerste Electronic Stability Program (ESP)

Volvo Trucks heeft, in samenwerking met het Duitse bedrijf Knorr-Bremse, ESP (Electronic Stability Program) ontwikkeld. ESP is een nieuw stabiliteitssysteem, dat de truckchauffeur helpt ongevallen te voorkomen. Volvo is het eerste truckmerk dat ESP introduceert.

In 1998 lanceerde Volvo een nieuw truckchassis-concept met een elektronisch gestuurd remsysteem: EBS en een gepatenteerde nieuwe technologie op het gebied van schijfremmen. Dit chassis was innovatief en verhoogde de veiligheid enorm. Zo wordt met behulp van de schijfremmen met EBS de remweg met tien tot vijftien procent verkort. Het elektronische remsysteem maakt het ook mogelijk om de remmen per individueel wiel aan te sturen. Gebaseerd op dit elektronische remsysteem past Volvo Trucks het nieuwe ESP-stabiliteitssysteem toe. Het systeem bestaat uit drie sensoren op de trekker, die de rotatie rond de vertikale as, de zijwaartse acceleratie en de stuurwielpositie meet. Een centrale unit registreert continu de gegevens. Als de gegevens niet overeenkomen, worden enkele of meerdere wielen individueel afgeremd. Op hetzelfde moment wordt de gaspedaalfunctie tijdelijk uitgeschakeld. Hierdoor vermindert de snelheid van de truck. Dit gebeurt totdat het evenwicht tussen de waarden die de drie sensoren meten is hersteld.

Uniek veiligheidssysteem
Als de truck bijvoorbeeld te scherp instuurt in een bocht, merkt ESP dit op. De remmen van de oplegger en van het binnenste achterwiel van de trekker worden autonoom geactiveerd. Hierdoor wordt de snelheid zodanig afgeremd dat de combinatie stabiel blijft en dus niet gaat kantelen. De truck loopt weer in lijn om de bocht in de weg te volgen.

Het systeem reageert direkt en werkt zonder tussenkomst van de chauffeur. ESP helpt tevens bij het voorkomen van scharen de neiging van de trekker om rond de koppelschotel te roteren. Met ESP heeft Volvo als eerste truckfabrikant een volgende mijlpaal bereikt in veiligheid.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie