Verplaatsing (rund)veehouderij in Koekange kan doorgaan

Bedrijfsverplaatsing (rund)veehouderij kan doorgaan
Bron: Rechtbank Assen

Datum actualiteit: 27-08-2001

De bestuursrechter heeft bij uitspraak van 22 augustus 2001 een verzoek van de Stichting Milieufederatie Drenthe tot schorsing van een aan een agrarisch bedrijf te Koekange verleende bouwvergunning afgewezen.
Deze bouwvergunning is door de gemeente De Wolden verleend onder het verlenen van vrijstelling van het ter plaatse geldende bestemmingsplan en behelst de bouw van een bedrijfswoning, ligboxenstal en werktuigenberging op het perceel Koekanger Dwarsdijk 38 te Koekange. De bezwaren van de Milieufederatie betreffen met name de in hun ogen ernstige aantasting van ter plaatse aanwezige natuur- en landschappelijke waarden.

In deze zaak was met name de vraag aan de orde of de door de gemeente verleende vrijstelling van het ter plaatse geldende bestemmingsplan de rechterlijke toets kon doorstaan. Het verlenen van deze vrijstelling is mogelijk, mits sprake is van een goede ruimtelijke onderbouwing.

De bestuursrechter heeft de door de gemeente gegeven ruimtelijke onderbouwing voldoende geacht. Daartoe heeft de bestuursrechter allereerst het begrip `goede ruimtelijke onderbouwing' ingevuld en vervolgens de door de gemeente gegeven ruimtelijke onderbouwing afgezet tegen de in zijn ogen niet-ernstige/ingrijpende inbreuk op het bestaande bestemmingsplan.

Ga naar betreffende uitspraak met nummer: ac3596
(Zie het originele bericht)