Presentatie postzegelserie 100 jaar Nobelprijs voor de Vrede

Datum nieuwsfeit: 22-08-2001

JOH. ENSCHEDE HOLDING

Presentatie prestigieuze postzegelserie gewijd aan het 100-jarig bestaan van de Nobelprijs voor de Vrede

Haarlem, 22 augustus 2001
Bij Joh. Enschedé in Haarlem vindt vandaag om 11:00 uur de officiële presentatie plaats van een unieke serie postzegels die zijn geproduceerd in opdracht van de Noorse Posterijen. De serie, bestaande uit 8 zegels en een zogenaamd souvenirvel is gewijd aan de Nobelprijs voor de Vrede die dit jaar het 100-jarig bestaan viert. De zegels zijn ontworpen door de twee meest prominente Noorse ontwerpers, graveur Sverre Morken en grafisch ontwerper Enzo Finger. Morken had een jaar nodig om de 8 portretten van belangrijke winnaars van de zegels te graveren, terwijl Finger de bijbehorende illustraties vervaardigde.
Uniek voor deze serie is dat er meerdere druktechnieken voor zijn gehanteerd. De drukker van de zegels, Joh. Enschedé Stamps heeft de zegels gedrukt in 6 kleuren offset en 2 kleuren plaatdruk (de voelbare inkt, bekend van herkenningstekens voor blinden in bankbiljetten), terwijl er voor het souvenirvel tevens de zeefdruktechniek is gehanteerd.
Vanaf het jaar 2000 is Joh. Enschede Stamps de exclusieve drukker van de Noorse postzegels. Naast de vervaardiging van een belangrijk deel van de Nederlandse zegels, wordt de omzet van dit bedrijf gerealiseerd in 70 landen in alle continenten.

21 aug 01 16:56