Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Wijsmuller klaart wrakopruiming in Maleisië

Datum nieuwsfeit: 22-08-2001
Bron: Ingezonden persbericht
Zoek soortgelijke berichten
Ingezonden persbericht


Persbericht
IJmuiden, 22 augustus 2001

Wijsmuller klaart wrakopruiming in Maleisië
Op zaterdag 11 augustus, exact 1 jaar nadat het schip "Double Brave" zonk als gevolg van een aanvaring nabij Kuching, Oost Maleisië, kwam het achterschip boven het wateroppervlak van de Zuid Chinese Zee uit in de laatste fase van de wrakopruiming. De operatie kende veel moeilijkheden en tegenslagen die volgens de beste Wijsmuller tradities overwonnen moesten worden. Het verhaal begon nadat het vrachtschip, beladen met 4000 ton veldspaat, geramd werd door een bak onder sleep. Het duurde een dag voordat de Double Brave geheel gezonken was. Het schip kwam rechtop te liggen en bij hoog water liepen zelfs dek en luiken onder. Na een aanbestedingsprocedure kreeg het kantoor van Wijsmuller Salvage in Singapore (Wijsmuller-Perdana Salvage) het contract om het wrak op te ruimen. Vanwege de moesson die eind oktober begin november aantrekt, was het van groot belang om snel in actie te komen. De operatie ging in September van start. Gebaseerd op plaatselijke inspecties en het advies van scheepsbouwkundigen van Wijsmuller hoofdkantoor in IJmuiden werd een bergingsplan ontwikkeld. Dit plan omvatte onder meer het afsluiten van de luiken, het onder druk zetten van bepaalde compartimenten en het schip opnieuw drijvend maken door water uit de ruimen en machinekamer te pompen. Hiertoe moest uiteraard de schade van de aanvaring worden dichtgemaakt. Ook moesten waterdichte compartimenten worden gerealiseerd op plaatsen die normaliter niet waterdicht zouden zijn. Het werk werd aangevangen met behulp van de Wijsmuller-Perdana sleper "Permaisuri" , het bergingsschip "Perdana Sakti" en een platform met kraan en accommodatie. Ondanks de hevige stroming die kon oplopen tot meer dan 7 knopen, verliep het werk volgens plan en zou het schip eind oktober omhoog gebracht kunnen worden. Inmiddels naderde echter de typhoon Sancsane vanuit de Stille Oceaan over de Filippijnen en Taiwan. Door de hierdoor sterke toename van deining op de plaats van het wrak werd binnen enkele uren al het voorbereidende werk van de bergers ongedaan gemaakt enkele dagen voor de daadwerkelijke wrakopruiming zou plaatsvinden. Vanwege de naderende moesson werd besloten de operatie stil te leggen. In maart dit jaar, nadat de moesson weer was afgenomen, is een inspectie team van Wijsmuller de situatie en de toestand van het wrak opnieuw gaan opnemen. Het schip was iets scheef komen te liggen, maar was vooral weggezakt. De romp lag in 5 meter diepe modder, 20 meter onder het water oppervlak. Voor de hernieuwde poging om het schip drijvend te krijgen, moest het bergingsplan dus worden aangepast. Er zou gebruik gemaakt moeten gaan worden van zogenaamde 'caissons' (tanks met drijfvermogen). Daarnaast moest de lading en de ontstane modderlaag verwijderd worden. Het was voorts noodzakelijk dat ruim 1 opnieuw waterdicht werd gemaakt, evenals de machinekamer en hutten. Tevens moest een aantal compartimenten bij de boeg luchtdicht gemaakt worden.

De caissons werden binnenin en langszij de romp bevestigd en een kraan werd ingezet om voor extra stabiliteit te zorgen. De operatie vond plaats bij eb om zo min mogelijk last te hebben van stromingen. Hierdoor wordt duiken vergemakkelijkt en ontstaat minder druk op de romp. Op 8 augustus was eindelijk alles in gereedheid gebracht om als eerste de boeg boven water te laten komen. Nadat de boeg omhoog was gekomen werd het schip gestabiliseerd. De volgend dag kon ook het achterschip omhoog worden gebracht. Helaas bleek een deel van het dek zodanig gecorrodeerd te zijn dat het niet hield. Dit moest verholpen worden waardoor extra tijd nodig was. Het probleem was echter binnen een dag opgelost en 4 caissons werden als extra zekerheid verplaatst. In de nacht van 10 op 11 augustus werd opnieuw een poging ondernomen. In de vroege ochtend kwam het achterschip ook omhoog en brak door het wateroppervlak bij zonsopgang. Het schip werd daarop verder gestabiliseerd en leeggepompt. Daarna kon het eindelijk worden afgeleverd tot grote tevredenheid van eigenaren en de autoriteiten van Oost Maleisië.

Voor meer informatie:
Wijsmuller Holding BV
Merijn Brusselers
Tel: +31 255 562 666
Fax: +31 255 511 388
Postbus 510
1970 AM IJmuiden

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie