Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nieuwe Ford Fiesta te zien op IAA Frankfurt Motor Show 2001

Datum nieuwsfeit: 22-08-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
AutoRai

22-8-2001

De compleet nieuwe Ford Fiesta

Het frisse, nieuwe gezicht van de compacte Ford - de compleet nieuwe Fiesta - zal voor het eerst te zien zijn op de IAA Frankfurt Motor Show 2001.

De nieuwe Fiesta is gemaakt voor optimaal genieten en concentreert zich op alles wat echt belangrijk is voor kopers van compacte autos. Ruimte. Stijl. Veiligheid. Waarde. Rijkwaliteiten.

En Ford is niet vergeten dat fiesta plezier en gezelligheid betekent. In navolging op het succes van de Focus, Mondeo en Galaxy is bij het ontwerpen van de nieuwe Fiesta gebruik gemaakt van de erkende voertuigdynamica van Ford en daarmee een nieuwe standaard ontwikkeld voor de rijkwaliteiten van compacte autos.

Innovaties als het nieuwe ´Intelligent Protection System` met dual-stage voorairbags, vergelijkbaar met die in de nieuwe Ford Mondeo, geven de reputatie die de Fiesta heeft op het gebied van veiligheid, betrouwbaarheid en waarde een extra impuls.

Energie en Ruimte

* De belangrijkste doelstelling bij het ontwerpen van de nieuwe Fiesta was het creëren van meer ruimte en stijl, zonder concessies te hoeven doen aan wendbaarheid en zuinigheid.

Het is moeilijk om te genieten van een compacte auto als u en uw passagiers niet comfortabel zitten, zei Martin Leach, vice-president product development bij Ford of Europe, dus hebben we veel ruimte te gecreëerd in de auto, die aan de buitenkant nog steeds compact is dit om genoeg plaats te bieden aan vijf inzittenden en hun bagage. We hebben de Fiesta zo ontworpen dat u met een gerust hart familie en vrienden kunt meenemen, want dat is uiteindelijk waar het om gaat bij plezier en gezelligheid.

Dus, hoe kan de Fiesta in zijn klasse de meeste beenruimte achterin bieden en zo veel hoofdruimte dat je zelfs je hoed niet zou hoeven af te zetten? Een kofferruimte die bijna 40 liter meer inhoud heeft dan gemiddeld in zijn segment? En dan toch het karakter houden van een compacte auto met een perfecte wendbaarheid en groot parkeergemak?

Voor de nieuwe Fiesta geldt het motto efficiënt verpakken. Daarbij gaat het erom de mogelijkheden die de vorm aan de buitenkant biedt zo veel mogelijk te benutten in het interieur.

De engineers van Ford hebben de wielen van de Fiesta nog verder in de hoeken van de auto geplaatst, waarmee hij in zijn segment de grootste voetafdruk heeft en toch niet de grootste auto is. De wielbasis is 41 mm langer dan voorheen, waardoor de passagiers op de achterbank de beenruimte krijgen waarnaar ze verlangen. De nieuwe Fiesta is tevens breder en langer dan het huidige model, voor extra ruimte voor de passagiers en hun bagage.

We kwamen erachter dat er een eenvoudige manier is om mensen plezier te bezorgen in het rijden in een compacte auto, namelijk het wegnemen van de frustraties die daarmee gepaard gaan, zei Jeremy Main, chief programme engineer compacte autos bij Ford. Op basis hiervan zijn wij in staat geweest de verpakking zo efficiënt te maken dat de Fiesta mogelijkheden biedt die andere compacte autos niet kunnen bieden.

Het slimme ontwerp van de nieuwe Fiesta neemt veel frustraties weg die eigenaars van compacte autos ervaren:

* Worstelen met een kinderzitje: Grotere achterportieren en meer ruimte op de achterbank zorgen ervoor dat het plaatsen van een kinderzitje niet langer een enorme uitdaging is. Zelfs voor de grootste kinderzitjes biedt de Fiesta genoeg ruimte.
* Vervoeren van een buggy: Inklapbare buggys passen meestal niet in de kofferruimte van een compacte auto, maar wel in die van de nieuwe Fiesta. De kofferruimte van de Fiesta is namelijk meer dan alleen ruim. De ruimte kan ook volledig benut worden. Hierdoor past er zelfs een buggy in.

* Kiezen tussen passagiers en bagage: In de meeste compacte autos zijn passagiers en veel bagage niet te combineren. Er is simpelweg niet genoeg ruimte om bagage te vervoeren zonder ten minste een deel van de achterbank naar voren te klappen. In de kofferruimte van de nieuwe Fiesta passen twee grote koffers of een tas met golfclubs zonder een zitplaats kwijt te raken.
* Het vervoeren van in een doos verpakte, zelf te monteren meubelen is in de meeste compacte autos een probleem. Met de brede laadvloer en de volledig vlak neerklapbare achterbank in de Fiesta behoort dit probleem tot het verleden.

Tijdens een vertrouwelijke test in een vroeg stadium kreeg een groep klanten de kans om het volledig nieuwe ontwerp voor het exterieur en het interieur te aanschouwen. Deze konden niet gewoon niet rijmen hoe zon ruim interieur in zon stijlvol exterieur past.

Persoonlijke Stijl

* Voor de nieuwe Fiesta hebben we ons volledig gericht op de centrale aspecten van elke nieuwe Europese Ford, zei Chris Bird, director of European design bij Ford.

Op een eenvoudigere, harmonieuze manier toont het nieuwe Fiesta-ontwerp duidelijk zijn "verpakkingsefficiency", zijn sterke rijkwaliteiten en die bijzondere levenslust.

Onder supervisie van Bird heeft een team geleid door hoofdontwerper Mark Adams een stijlvolle, strakke huid ontworpen voor het nieuwe interieur van de Fiesta, een huid die tegelijkertijd energie en beweeglijkheid uitstraalt. Het levendige ontwerp geeft blijk van de ruimte in de auto door de nadruk te leggen op de cabine. De motorkap is kort, het glasoppervlak is royaal en uitgebreid met een nieuwe derde zijruit, waardoor de achterpassagiers in een lichte en ruime omgeving vertoeven.

De energieke capaciteiten van de auto worden onderstreept door de opvallende wielkasten met de voor de Fiesta standaard 14-inch wielen en banden en door de kenmerkende streep aan de zijkant van de carrosserie die dynamisch vanaf de achterzijde volledig naar voren afloopt.

De nieuwe Fiesta heeft dynamische, visuele kwaliteiten die een gevoel van beweging en emotie teweegbrengen, zei chief designer Adams. De nieuwe Fiesta nodigt u en uw passagiers uit om optimaal te genieten.

Het scheppen van een vriendelijk uiterlijk was ook belangrijk. Het nieuwe uiterlijk van de Fiesta is aantrekkelijk en speelt zowel in op het gevoel als op het verstand.

De voorzijde van de auto wordt gedomineerd door grote, opvallende koplampen, die technisch vernuft uitstralen door elk werkend detail te laten zien. De koplampen bevatten alle primaire lichtfuncties, inclusief de richtingaanwijzer aan de bovenzijde, in fraai vormgegeven composietlenzen.

Het meest opvallend aan de voorzijde van de Fiesta is de gebogen grille-opening, die tegenwoordig kenmerkend is voor de gehele Ford-familie. De onderste grille heeft de vorm van een omgekeerd trapezium en benadrukt het brede spoor en het 'robuuste' voorkomen van de Fiesta. Tevens zijn in de voorste hoeken de geïntegreerde mistlampen gemonteerd bij modellen die hiermee zijn uitgerust.

Door het goede zicht kan de bestuurder optimaal profiteren van de wendbaarheid van deze compacte auto. Door de verhoogde belijning aan de randen van de motorkap kunnen zelfs compacte bestuurders de hoeken van de auto goed zien, hetgeen de bestuurder vertrouwen geeft bij het rijden in de stad en bij precieze manoeuvres zoals parkeren. Tevens lopen de ruiten ver naar onderen door voor optimaal zicht naar de zijkanten en geven een gevoel van ruimte.

Door de grote achterruit is een optimaal zicht naar achteren gegarandeerd en door de grote, hoog gemonteerde achterlichten is de Fiesta goed zichtbaar voor het achteropkomende verkeer. In de hoog gemonteerde achterlichtunits, een van de opvallende kenmerken van een Ford, zijn bijna alle lichtfuncties geïntegreerd. Hierdoor zijn alleen de reflectoren netjes in de bumper gemonteerd.

Uitnodigend en klaar om te vertrekken

* Het ontwerp van het lichte en ruime interieur zet het thema rijkwaliteiten voort.

Voor zowel de bestuurder als de passagiers is het interieur van de nieuwe Fiesta een geweldige ruimte om te vertoeven.

Gebruik makend van de nieuwe efficiency van de Fiesta, zijn de in hoogte verstelbare stoelen 45 mm hoger, waardoor het zicht beter wordt en het gevoel van veiligheid wordt vergroot.

Hoog op de prioriteitenlijst stond het verzorgen van een ergonomisch perfecte zitpositie. De nieuwe versnellingspook is 95 mm hoger dan die in het huidige model en is gemakkelijk te bedienen. De ergonomisch ontworpen parkeerrem, de positie en de instelbaarheid van het in de hele serie standaard met leer beklede stuurwiel en de bereikbaarheid en positie van de overige bedieningsknoppen zijn zorgvuldig gekozen om de auto geschikt te maken voor iedereen.

Het interieur straalt de wens van Fiesta uit om meer te bieden dan alleen een open vizier voor de bestuurder. De unieke, nieuwe en uitgebreide audiosystemen en het optionele navigatiesysteem bevinden zich in een centrale unit op het dashboard. Zij zijn hierdoor gemakkelijk bereikbaar voor zowel bestuurder als voorpassagier. Deze centrale unit is tevens voorzien van de belangrijkste knoppen voor het bedienen van de verwarming en ventilatie en de alarmlichten.

Het dashboard wordt geaccentueerd door grote, ronde luchtopeningen.

Veiligheid waarop je kunt vertrouwen

* De Fiesta zet de betrokkenheid van Ford bij veiligheid voort met het ´Intelligent Protection System` met dual-stage airbags voorin.

Met een productie van meer dan 10 miljoen Fiestas sinds 1976 heeft Ford een aardige staat van dienst opgebouwd met betrekking tot betrouwbaarheid. Deze staat van dienst wordt met het nieuwe model versterkt dankzij een uitbreiding van de veiligheidsvoorzieningen.

De nieuwe Fiesta is voorzien van het ´Intelligent Protection System`, afgeleid van de alom geprezen technologie die voor het eerst is toegepast in de geheel vernieuwde Ford Mondeo. Standaard worden alle nieuwe Fiestas voorzien van dual-stage airbags voorin. Deze zijn uitgerust met een nieuwe technologie voor slimme veiligheid die de kracht van een frontale aanrijding meet. De bedoeling van het systeem is om de airbagreactie aan te passen aan het type en de ernst van een aanrijding en om de mensen op de voorstoelen de juiste bescherming te kunnen bieden.

Een geavanceerde sensor aan de voorzijde van de auto, die de kracht van de aanrijding meet, neemt in enkele milliseconden de aard van de aanrijding waar en de impact ervan. De airbags worden in fasen geactiveerd, volgens een vooraf vastgesteld protocol dat gebaseerd is op mogelijke ongevalsituaties.

De dual-stage airbags zijn onderdeel van een veiligheidspakket voor de inzittenden dat is uit te breiden tot zes airbags. De auto is optioneel te voorzien van Thorax zijairbags, die de inzittenden op de voorstoelen beschermen bij een aanrijding van opzij. De optionele curtainairbags beschermen het hoofd bij aanrijdingen van opzij. Deze airbags bedekken na activeren het gehele gedeelte tussen de A-stijl en de C-stijl.

De basis voor de geavanceerde veiligheidstechnologie van de Fiesta wordt gevormd door de robuuste structuur van de carrosserie. De carrosserie van de Fiesta heeft een 100% grotere buigstijfheid en een 40% grotere torsiestijfheid dan het vorige model, doordat op grote schaal gebruik is gemaakt van hoogwaardig staal om een robuuste carrosseriestructuur te creëren ter bescherming van de inzittenden.

De stijve carrosseriestructuur is ontworpen om zones te creëren die bij een aanrijding de energie absorberen en ervoor zorgen dat het passagierscompartiment intact blijft. Naast de energieabsorberende zones langs de bodem beschikt de carrosserie van de Fiesta, in tegenstelling tot de meeste andere autos, over hogere zones die bij een aanrijding de energie via het schutbord naar de A-stijl leiden.

Bij het ontwerp is speciaal aandacht besteed aan het voorkomen van beenletsel bij de bestuurder door bekneld raken van de benen bij een frontale aanrijding. De Fiesta is voorzien van een nieuwe constructie voor het rempedaal die de kans op zulke verwondingen verkleint.

Voeden van de reputatie op het gebied van waarde

Met de zuinige, moderne aandrijflijnen inclusief de nieuwste common-rail dieselmotor-technologie die bijdragen aan lagere rijkosten, wordt de reputatie van de Fiesta met betrekking tot waarde extra gevoed.

Echte zuinigheid garanderen dat het brandstofverbruik van de auto echt overeenkomt met de verwachtingen van de klant is een cruciaal aspect in de filosofie achter de aandrijflijnen van de Fiesta.

De nieuwe Fiesta zal leverbaar zijn met drie nieuwe aandrijflijnen die een afname van het brandstofverbruik tot 10 procent moeten kunnen realiseren:

* De compleet nieuwe 1.4-liter Duratorq TDCi is een compacte, lichtgewicht, aluminium turbodieselmotor met een nieuwe-generatie common-rail injectietechnologie. Deze nieuwe drive-by-wire common-rail diesel levert 68 pk en een koppel van 160 Nm en is ontworpen voor rijcomfort, perfecte zuinigheid en een nieuw niveau van verfijning.

* De nieuwe benzinemotor met dubbele bovenliggende nokkenas, die is afgeleid van de motor in de Ford Focus de Duratec 16V komt in de Fiesta-serie in twee varianten, de 80-pk 1.4-liter en een 100-pk
1.6-liter. De Duratec 16V- motoren zijn volledig aangepast voor toepassing in deze compacte auto en voorzien van een zeer precieze, elektronische gasklep voor responsieve en zuinige prestaties.

* De Fiesta-familie is ook leverbaar met de 1.3 liter Duratec 8V. Deze motor is zeer zuinig in gebruik en onderhoud. De nieuwe motor maakt gebruik van een distributietechnologie met lage wrijving voor een optimaal brandstofgebruik, zowel tijdens de officiële Europese rijtestcyclus als wanneer de auto eenmaal bij zijn nieuwe eigenaar is.
Rijplezier ontwerpen is een serieuze zaak

+ Deze nieuwe compacte Ford zou geen Fiesta zijn als het geen lust was om erin te rijden, het resultaat van een gezonde obsessie voor rijkwaliteit.
Er is zeer veel tijd gestoken in de constructie van de carrosseriestructuur, de ophanging en de stuurinrichting van de nieuwe Fiesta.
De sterke achterwielophanging met torderend aslichaam is aangepast om de efficiency in het interieur en de hanteerbaarheid verder te verbeteren. De voorwielophanging en de stuurinrichting zijn verfijnd met het oog op vermindering van wrijving en verbetering van de flexibiliteit, een techniek die al succesvol werd toegepast in de Focus en Mondeo.
Als gevolg hiervan combineert de nieuwe Fiesta de aangename hanteerbaarheid van de Ford Puma met het perfecte chassis-ontwerp van de zeer hoog aangeschreven Ford Focus en voegt hier iets extras aan toe, het comfort van een grote auto. Door deze combinatie is de nieuwe Fiesta een zeer aangename verrassing in het compacte auto-segment.
Dit is slechts een voorbeeld van de voordelen die de nieuwe Fiesta aan kopers van een compacte auto biedt. Voordelen waar ze altijd naar op zoek waren, maar die ze nooit gekregen hebben, zei Philip Maguire, vehicle line director voor compacte autos in Europa. We zijn ervan overtuigd dat we een indrukwekkende basis hebben gelegd voor ons toekomstige succes op de Europese markt voor compacte autos.
Nieuwe generatie compacte autos en technologieën van Ford
* De Fiesta die leverbaar is vanaf begin 2002 is de eerste van een nieuwe generatie compacte autos die Ford in de 18 maanden na de lancering in Frankfurt op de markt brengt.

De nieuwe Fiesta en de modellen die zullen volgen worden vervaardigd in de meest moderne productiefaciliteiten ter wereld. De nadruk ligt op efficiency, kwaliteit en flexibiliteit.

Je kunt niet echt succesvol zijn als topmerk in Europa als je compacte autos achterblijven, zei Ford of Europe Chairman, CEO en President David Thursfield. We hebben onze denkwijze volledig aangepast om dit succes te behalen.

Thursfield liet doorschemeren dat de nieuwe generatie compacte autos, die tussen nu en begin 2003 op de markt komen, ook nieuwe aandrijftechnologieën in dit segment zullen introduceren.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie