Endemol en TV Globo starten productie in Brazilie

Bron: Endemol Entertainment
Endemol Entertainment

Hilversum, 27 augustus 2001

Joint-venture met grootste mediaconcern van Latijns-Amerika ENDEMOL EN TV GLOBO STARTEN PRODUCTIE IN BRAZILIË

Televisieproducent Endemol Globo is vandaag in Rio de Janeiro opgericht. Het bedrijf gaat zich bezighouden met de productie van entertainment-programma's voor zowel de free- als pay-TV-markt in Brazilië. Daarbij heeft Endemol Globo exclusief toegang tot de uit ruim 400 formats bestaande catalogus van Endemol en zal de onderneming gebruik maken van de productie-expertise die binnen beide moederbedrijven aanwezig is.

De nieuwe televisieproducent is een 50/50 joint-venture van Endemol met TV Globo, de best bekeken televisiezender van Brazilië. De joint-venture richt zich op de gehele Braziliaanse markt, maar zal ook formats ontwikkelen bestemd voor wereldwijde distributie. De zender TV Globo verplicht zich jaarlijks een aantal programma's van Endemol Globo af te nemen, gebaseerd op de formats van Endemol. Deze volume-overeenkomst is aangegaan voor zes jaar.

Beide deelnemers in de joint-venture verwachten dat Endemol Globo de Braziliaanse audiovisuele productiemarkt aanzienlijk zal vergroten. Het bedrijf gaat daarom in heel Brazilië op zoek naar nieuw talent.

Brazilië, het grootste Portugeestalige land ter wereld, vormt met 163,5 miljoen inwoners en 42,6 miljoen huishoudens veruit de belangrijkste markt van Latijns-Amerika. De Braziliaanse joint-venture betekent voor Endemol de tweede vestiging in Latijns-Amerika, nadat het concern eerder dit jaar een meerderheidsbelang nam in de Argentijnse televisieproducent P&P.

TV Globo maakt deel uit van Organizações Globo, het grootste mediaconcern van Latijns-Amerika. Naast belangen in gedrukte media en internet, is het concern eigenaar van een groot aantal free-, pay-, en cable-TV stations. TV Globo is met afstand de bestbekeken televisiezender van het land. Dankzij de populaire programmering op het gebied van nieuws, entertainment en sport - en vanwege een vrijwel volledige landelijke dekking - heeft de meerderheid van alle Braziliaanse TV-kijkers iedere avond tussen 18 en 22 uur TV Globo aanstaan.

De zender beschikt over alle belangrijke sportrechten en zendt elke avond in prime time drie series uit in de categorie telenovela, het Braziliaanse antwoord op de Amerikaanse soap.

Endemol is een vooraanstaande internationale ontwikkelaar en producent van content voor televisie en interactieve platforms. De onderneming, die haar hoofdkwartier in Nederland heeft, beschikt nu over dochterbedrijven en joint-ventures in 20 landen, waaronder alle grote Europese markten, de Verenigde Staten, Zuid-Afrika en Australië.

Roberto Pinheiro, vertegenwoordiger van Globo in het bestuur van het nieuwe bedrijf zegt: "Endemol Globo is opgericht met de bedoeling om snel de grootste en meest succesvolle onafhankelijke producent van het land te worden."

Hubert Deitmers, lid van de Raad van Bestuur van Endemol, onder meer belast met corporate development, voegt daar aan toe: "Sinds Endemol deel uitmaakt van de Telefónica-groep, is Latijns-Amerika extra interessant voor ons. Brazilië is in deze regio een zeer belangrijke markt. Endemol is dan ook erg blij met het feit dat Globo, het grootste mediaconcern van Latijns-Amerika, hier onze partner wil zijn. Samen met onze Argentijnse activiteiten legt dat een geweldige basis voor de groei van Endemol in dit deel van de wereld."

Voor meer informatie:

Endemol Holding
Suzanne Cordes, perscontacten, tel. +31 (0)35 53 999 76.

TVGLOBO
Central Globo de Comunicações
Mônica Albuquerque, perscontacten, tel +55 21 2540-2342.

Sinds de zomer van 2000 maakt Endemol een zelfstandig onderdeel uit van het Telefónica-concern. Binnen de groep werkt Endemol nauw samen met de divisie Telefónica Media.
Telefónica S.A. is de grootste leverancier van telecom- en internetdiensten in de Spaans- en Portugeestalige wereld en is een van de grootste bedrijven in Spanje, zowel wat betreft netto-winst als marktkapitalisatie. Met aangesloten bedrijven in Latijns-Amerika, Europa en de Verenigde Staten, heeft het concern een marktpotentieel van meer dan 550 miljoen klanten in 42 landen.