SP: Overheidssteun voor Pharming bij de konijnen af

Bron: Ingezonden persbericht
Ingezonden persbericht

Den Haag, 27 augustus 2001

'Het voorstel om het biotechnologiebedrijf Pharming met overheidsgeld te steunen om faillissement te voorkomen, is bij de konijnen af,' zegt SP Tweede-Kamerlid Remi Poppe. Het bedrijf Pharming, dat met genetisch gemanipuleerde konijnen een medicijn voor de ziekte van Pompe produceert heeft al meer dan een jaar geleden besloten daarmee te stoppen. Een Amerikaanse methode, waarbij gewerkt wordt met een kweeklijn van hamstercellen, blijkt eenvoudiger te zijn dan het melken van genetisch gemanipuleerde konijnen. Remi Poppe: 'Dat Pharming nu bij de overheid aan klopt om nog meer overheidssteun te ontvangen, lijkt veel op ordinaire geldklopperij dat slechts het belang van de aandeelhouders dient. Pharming speelt dit over de rug van de patiënten en dat is volstrekt onacceptabel'. Poppe stelt dat als er een volwaardig alternatief medicijn is, de vergunning voor de productiemethode met konijnen ingetrokken zou moeten worden. Het is dan aan de overheid er zorg voor te dragen dat de Pompe-patiëntjes het noodzakelijke medicijn verstrekt krijgen. Poppe heeft de regering vragen gesteld over de onverkwikkelijke gang van zaken rond het bedrijf Pharming.

Meer informatie:

Remi Poppe 06-53359394