Intel lanceert Pentium® 4 processor op 2GHz

Datum nieuwsfeit: 27-08-2001
Intel lanceert Pentium® 4 processor op 2GHz

Op de Pentium 4 processor gebaseerde PC's bereiken nieuw prestatieniveau, bieden meer platformkeuze en krijgen support van de industrie

Nieuwegein, 27 augustus 2001 - Intel introduceert vandaag de Intel® Pentium® 4 processor op 2GHz - twee miljard cycli per seconde - waarmee een belangrijke technologiemijlpaal wordt gepasseerd. Hierdoor kunnen PC's beter tegemoetkomen aan de groeiende behoeften van gebruikers, vandaag en in de toekomst. Computerproducenten wereldwijd hebben vandaag systemen gelanceerd die gebaseerd zijn op de nieuwe Pentium 4 processor en op andere Intel-technologieën.

"De snelle ontwikkeling van de technologie en de support van de industrie voor de Pentium 4 processor weerspiegelt de kracht van de onderliggende architectuur en de groeimogelijkheden om te kunnen voldoen aan nieuwe en evoluerende eisen ten aanzien van PC-gebruik," zegt Louis Burns, vice president en general manager van de Intel Desktop Platforms Group. "De combinatie van processor- en platform-technologieën van Intel, en de innovatie binnen de industrie legt het fundament voor de volgende 10 jaar van PC-automatisering."

Intel en meer dan 40 software-ontwikkelaars en computerproducenten hebben een reeks nieuwe applicaties en producten - zowel voor consumenten als zakelijke gebruikers - gedemonstreerd die geoptimaliseerd zijn voor de Pentium 4 processor. Andere belangrijke belangrijke elementen van het Intel-platform zijn de huidige, krachtige 850 chipset en de goedkope 845 chipset die binnenkort op de markt komt. Deze chipsets maken voor vrijwel alle prijsklassen Pentium 4 processorprestaties mogelijk. Hierdoor kunnen producenten een diversiteit aan Pentium 4 processor gebaseerde systemen aanbieden, van geavanceerde configuraties tot systemen onder f 2000,-.

"De ervaring van de PC-industrie over de jaren is dat het PC-gebruik evolueert en dat er nieuwe applicaties ontstaan," zegt Burns. "Innovatie is soms moeilijk te voorspellen, maar het is essentieel voor onze industrie om toekomstgerichte platformarchitecturen te realiseren die deze nieuwe mogelijkheden kunnen bieden. De Pentium 4 is daar een voorbeeld van."

Pentium 4 processorgebaseerde systemen zijn ontworpen om te voorzien in de behoeften van een breed scala aan gebruikers. Voor consumenten zijn Pentium 4 processorsystemen perfect voor het maken en uitwisselen van digitale media, en bieden maximale prestaties voor de verwerking van digitale video en audio, het weergeven van 3-D graphics en het benutten van de meest recente Internettechnologieën. Voor zakelijke gebruikers biedt de Pentium 4 processor een hogere productiviteit en betere mogelijkheden voor samenwerking, alsmede een levensduur van het systeem en een rendement dat nodig is om zowel vandaag als in de toekomst concurrentievoordeel te behalen. Tevens biedt de Pentium 4 processor de prestaties die nodig zijn voor de volgende generatie software-applicaties en Internetinnovaties.

's Werelds snelste desktop microprocessor
Systemen die gebaseerd zijn op de Intel Pentium 4 op 2GHz kunnen digitale media tot 81 procent sneller creëren en uitwisselen, vergeleken met een Pentium III processor op 1GHz. De Pentium 4 processor op 2GHz stelt zakelijke gebruikers in staat om hun productiviteit met meer dan 50 procent te verhogen vergeleken met een Pentium III op 1GHz, met name in multitasking-omgevingen waar achtergrondtaken zoals controle op virussen, versleuteling en bestandscompressie de werklast van de processor verhogen.

Platformen die zijn gebaseerd op de Intel Pentium 4 processor op 2GHz maken gebruik van vele van Intel's meest recente technologieën, waaronder de krachtige 850 chipset. De twee RDRAM geheugenbanken van de Intel 850 chipset vullen de 400MHz systeembus van de Pentium 4 processor aan en maken snelheden mogelijk tot 3,2 gigabyte per seconde. Voor computerproducenten en systeemintegrators heeft Intel tevens de beschikbaarheid aangekondigd van twee desktop-moederborden. Het 'ATX' Intel Desktop Board D850MV en het kleinere 'Micro-ATX' Intel Desktop Board D850MD.

Ook heeft Intel een preview gegeven van de 845 chipset. Het nieuwe SDRAM-gebaseerde 845-platform zal belangrijke kostenbesparingen mogelijk maken en meer keuze bieden voor gebruikers. Hiermee kan een hoogvolume platform voor bedrijven worden gecreëerd.

De Pentium 4 processor op 2GHz is 's werelds snelste desktop-processor, volgens de SPEC CPU 2000 benchmark. De Pentium 4 processor op 2GHz biedt 's werelds hoogste desktop-processor-score volgens SPECint_base2000, met een score van 640. Daarnaast biedt de Pentium 4 processor op 2GHz een SPECfp_base2000 score van 704. Meer informatie over de prestaties van de Pentium 4 processor is te vinden op www.intel.com/procs/perf.

Prijzen en beschikbaarheid
De Pentium 4 processor op 2GHz wordt geproduceerd met behulp van Intel's hoogvolume 0,18 micron procestechnologie en is vanaf heden beschikbaar. De prijs van de 2GHz-versie bedraagt $562 per stuk, bij afname van 1000 stuks. Intel heeft tevens een 1,9GHz-versie gelanceerd met een prijs van $375. Intel levert individueel verpakte Pentium 4 processors tot en met 2GHz aan distributeurs en systeembouwers wereldwijd.

Intel is 's werelds grootste chipfabrikant en een vooraanstaand producent van personal computer-, netwerk- en communicatieproducten. Meer informatie over Intel is te vinden op: www.intel.com/pressroom/.

Voor meer informatie:
Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Marieke Leenhouts, telefoon +31 (0)23 562 82 08.

Intel launches Pentium 4 processor at 2 GHz

Pentium 4 Processor-Based PCs reach new levels of performance, platform choice, and industry support

SAN JOSE, Calif., Aug. 27, 2001 - Intel Corporation today introduced the Intel Pentium 4 processor at 2 gigahertz (GHz) - or two billion cycles per second - crossing a key technology milestone and extending the PC's ability to meet evolving user requirements for today and the future. Computer makers worldwide launched systems today based on the new Pentium 4 processor and on other Intel technologies.

"The rapid ramping of technology and industry support for the Pentium 4 processor reflect the strength of the underlying architecture and the headroom it provides for the demands of new and evolving usage models," said Louis Burns, vice president and general manager, Intel's Desktop Platforms Group. "The combination of Intel processor and platform technologies and industry innovation provides the foundation for the next decade of desktop computing."

Intel and more than 40 software vendors and computer manufacturers demonstrated a range of new applications and products optimized for the Pentium 4 processor for both consumers and business users. The company also highlighted key Intel platform elements, including today's high performance 850 chipset and the upcoming low-cost 845 chipset that deliver the performance of Pentium 4 processor-based systems across all mainstream price points. These are enabling computer makers to offer a variety of Pentium 4 processor-based systems, ranging from the highest-end configurations to systems under $1,000.

"The experience of the PC industry has proven repeatedly over the years that usage models evolve and new applications emerge," said Burns. "While innovation can sometimes be hard to predict, it is critical for our industry to drive forward-looking platform architectures that enable new capabilities. The Pentium 4 processor is an example."

Pentium 4 processor-based systems are designed to meet the needs of a wide range of users. For consumers, Pentium 4 processor-based systems are perfect for creating and sharing digital media, delivering maximum performance for processing digital video and audio, displaying 3-D graphics, and taking advantage of the latest Internet technologies. For business users, the Pentium 4 processor enables increased levels of productivity and collaboration, as well as the system longevity and return-on-investment needed to achieve the greatest competitive advantage for today and the future. The Pentium 4 processor also delivers performance for the next generation of software applications and Internet innovations.

The World's Highest Performance Desktop Microprocessor Systems based on the Pentium 4 processor at 2 GHz can create and share digital media up to 81 percent faster than a computer with a Pentium III processor at 1 GHz. The Pentium 4 processor at 2 GHz also enables business users to increase productivity more than 50 percent compared to a Pentium III processor at 1 GHz, especially in multitasking environments where background tasks like virus checking, encryption and file compression increase the processor workload.

Platforms based on the Pentium 4 processor at 2 GHz feature many of Intel's latest technologies, including the high performance 850 chipset. The Intel 850 chipset's dual RDRAM memory banks complement the Pentium 4 processor's 400 MHz system bus, handling up to 3.2 gigabytes of data per second. For computer makers and system integrators, Intel also announced availability of two desktop boards today, the "ATX" Intel Desktop Board D850MV and the smaller "Micro-ATX" Intel Desktop Board D850MD. Intel also previewed its upcoming 845 chipset. The new SDRAM-based 845 platform will provide key cost reductions and greater user choice, enabling a new, high volume mainstream platform for business. The Pentium 4 processor at 2 GHz is the world's highest-performance desktop processor as measured by the SPEC CPU 2000 benchmark. The Pentium 4 processor at 2 GHz delivers the world's highest desktop processor score on SPECint_base2000, with a score of 640. In addition, the Pentium 4 processor at 2 GHz delivers a SPECfp_base2000 score of 704. For more information on Pentium 4 processor performance, visit www.intel.com/procs/perf.

Pricing and Availability
The Pentium 4 processor at 2 GHz is manufactured on Intel's high-volume, 0.18-micron process technology, and is available now. In 1,000-unit quantities, the 2 GHz version is priced at $562; Intel also launched a 1.9 GHz version priced at $375. Intel is shipping boxed Intel Pentium 4 processors up to 2 GHz to distributors and system builders worldwide.

Intel, the world's largest chip maker, is also a leading manufacturer of computer, networking and communications products. Additional information about Intel is available at www.intel.com/pressroom.

Voor meer informatie: