Jaarlijks 50 sterfgevallen door meningococceninfecties

Datum nieuwsfeit: 27-08-2001
CBS Webmagazine

Jaarlijks 50 sterfgevallen door meningococceninfecties

Uit de doodsoorzakenstatistiek van het CBS blijkt dat er in de periode 1996 t/m 1999 jaarlijks rond 50 personen aan een meningococceninfectie gestorven zijn. Meningococcen veroorzaken vooral ernstige infecties zoals hersenvliesontsteking (meningitis) en bloedvergiftiging (meningococcensepsis).

Uit de cijfers van het CBS blijkt dat de helft van het aantal overledenen aan meningococceninfecties kinderen betreft van 0 t/m 4 jaar. Verder valt het relatief hoge aantal sterfgevallen bij tieners van 15 en 16 jaar op. Daarnaast heeft 13% van het aantal overledenen betrekking op personen van 65 jaar of ouder.

In bijgevoegde grafiek ...

Bent u abonnee? Klik hier om uw wachtwoord op te geven.
Wilt u nu snel binnen tien minuten abonnee worden? Klik dan hier.

Klik hier om het volledige persbericht te lezen