Reacties betrokken organsaties op voorstellen rond AWBZ/PGB

Datum nieuwsfeit: 29-08-2001
Federatie van Ouderverenigingen

AWBZ en PGB

29 augustus 2001

AWBZ en PGB

Op 17 juli zond de staatssecretaris van VWS aan de Tweede Kamer haar eerder toegezegde standpunt over modernisering van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten en vereenvoudiging van het persoonsgebonden budget.
Volgens de staatssecretaris moet de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten zo ingedeeld worden dat er sprake is van meer keuzevrijheid, meer keuzemogelijkheden en meer (mede)zeggenschap. Dat wil zij bewerkstelligen door een tweesporenbeleid. Enerzijds moet er een drastische vereenvoudiging doorgevoerd worden voor het persoonsgebonden budget. Anderzijds moet een wijziging in het natura-systeem ervoor zorgen dat wie geen persoonsgebonden budget kiest toch een zorgpakket op maat krijgt.
Tien betrokken organisaties waaronder NPCF, CG-Raad en FvO reageerden op de voorstellen. Het afschaffen van een centrale administratie en het verschaffen van het budget aan de cliënt komt tegemoet aan veel bezwaren van dit moment. Er zijn echter ook belangrijke bezwaren. In de omschrijving in functionele termen ontbreken zaken als vervoer, hulpmiddelen, geneesmiddelen en diverse behandelmogelijkheden die nu wel deel uitmaken van de AWBZ-zorg in instellingen. Ook zijn behandeling en verblijf uit de pgb-regeling gelaten.

Het uitgebreide commentaar is op 24 juli naar de Vaste Kamercommissie van Volksgezondheid gestuurd. Dit is ook naar de medewerkers van de ouderverenigingen en RFvO verspreid. In Kaders van augustus staat een artikel, dat ook te lezen is in de nieuwsrubriek op de website van de ouderverenigingen.