Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Uitgaven aan vlees nemen sterk toe

Datum nieuwsfeit: 30-08-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Productschappen Vee, Vlees en Eieren

Persbericht 40, 30 augustus 2001

Uitgaven aan vlees nemen sterk toe

De huishoudelijke uitgaven aan vlees en vleeswaren zijn het eerste halfjaar van 2001 sterk gestegen tot bijna 3,8 miljard gulden. Dit betekent een stijging van circa 10% ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar.

Ondanks een prijsstijging van gemiddeld 10% bleef het aankoopvolume van vlees en vleeswaren stabiel. De prijsstijging liep per vleessoort uiteen, van 4% bij rundvlees tot bijna 20% bij varkensvlees. Het prijsverschil tussen beide vleessoorten bedraagt zo slechts ¦ 3,50 per kg. Door de prijsstijging kocht de consument bijna 9% minder varkensvlees dan vorig jaar. Ook rundvlees zit in de min (-2%), mede vanwege prijsstijgingen en BSE.

De daling bij varkens- en rundvlees is gecompenseerd door de verkoop van vooral gemengd vleesproduct, gehakt en kip. Ook rookworst kende een prima eerste halfjaar met een volumestijging van bijna 5%. Het herstel bij kalkoen zette het tweede kwartaal door.

Marktaandelen

Het marktaandeel van de supermarkten in de huishoudelijke vleesmarkt steeg met 0,5% tot 78,2%. Slagers realiseerden een aandeel van 15,7% tegenover 16,3% in 2000. Deze ontwikkeling ging gepaard met een groei van 3% van het voorverpakte vlees. Dit kwam de eerste zes maanden van 2001 uit op 73,9%.

Vleeswaren

Bij vleeswaren was een zelfde ontwikkeling te zien als bij vlees. Het aankoop-volume daalde de eerste helft van dit jaar licht (-1,8%) maar dankzij een hogere prijs namen de bestedingen toe (+7%). Enkele uitschieters, ook qua volume-ontwikkeling, waren filet américain, kip- en kalkoenvleeswaren en chorizo. Het marktaandeel van de supermarkten kwam bijna 1% hoger uit op 85,7%. Ook het aandeel voorverpakte vleeswaren nam verder toe tot bijna 80%.

De gemakstrend zet zich voort. De huishoudelijke aankopen van kant-en-klaar maaltijden en van vleessnacks met brood namen met 7% toe. Vooral diepvries-maaltijden (pizza's) zijn populair. Vleesvervangers vormen met een volume van 2.300 ton een klein segment vergeleken met vlees/vleeswaren (271.000 ton).

Voor nadere informatie: Dé van de Riet,
PVE Afdeling Communicatie
Tel. (070) 340 92 92

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie