Telfort en IBM bundelen krachten

IBM

Telfort en IBM bundelen krachten

Samenwerking maakt integratie van bestaande toepassingen met mobiele data-oplossingen mogelijk

Amsterdam -- 3 september -- Telecomoperator Telfort heeft een overeenkomst met IBM Nederland gesloten voor de ontwikkeling en implementatie van mobiele bedrijfstoepassingen. Hiermee komen Telfort en IBM tegemoet aan de toenemende behoefte van bedrijven om de huidige zakelijke applicaties te integreren met nieuwe mobiele toepassingen. Met deze samenwerkingsovereenkomst, waarin informatietechnologie en communicatietechnologie elkaar versterken, zet Telfort zijn partnerstrategie voort.

De 'always on' GPRS-technologie van Telfort is zeer geschikt om mobiele toegang te verschaffen tot zakelijke toepassingen. De samenwerking tussen IBM en Telfort zal zich dan ook richten op het portfolio van producten binnen Telfort Mobile Office. Zowel voor RemoteXS, dat mobiele toegang tot het bedrijfsnetwerk mogelijk maakt, als voor 'BlackBerry', een complete draadloze e-mailoplossing afkomstig van het Canadese bedrijf Research In Motion, worden bedrijfsapplicaties beschikbaar gemaakt. Zoals onlangs is aangekondigd is BlackBerry from Telfort binnenkort voor de zakelijke markt verkrijgbaar in Nederland. Met dit handzame apparaatje krijgen mobiele gebruikers via GPRS-technologie op elk moment en vanaf elke plek toegang tot hun actuele bedrijfs e-mail.

Telfort en IBM richten zich in de eerste instantie op de implementatie van de BlackBerry-oplossing bij bedrijven. Beide organisaties hebben zich tot doel gesteld applicaties op basis van het Java2 ME-platform van BlackBerry beschikbaar te maken. IBM heeft in samenwerking met RIM in de Verenigde Staten al ruime ervaring met het gebruik en de implementatie van specifieke bedrijfstoepassingen voor de BlackBerry opgedaan.

Susan Smulders, Director Wireless Data van Telfort: "Mobiele datacommunicatie is voor ons een essentiële groeimarkt. De ontwikkelingen in deze markt gaan razendsnel, zijn complex en eisen specifieke expertise. Om toonaangevend te zijn, zijn partnerships van groot belang. Met het samenwerkingsverband met IBM, waar hun IT-expertise en onze kennis van mobiele datacommunicatie elkaar perfect aanvullen, zetten we een belangrijke volgende stap op dit pad."

Ook van de zijde van IBM is men tevreden over de met Telfort gesloten overeenkomst, aldus Hessel Gerssen, Business Consultant van IBM. "Onze nieuwe partner Telfort is als onderdeel van een grote internationale telecomorganisatie, een zeer flexibele organisatie met ambitieuze plannen. Voor ons is het partnership niet alleen van belang vanwege de technologische uitdaging om belangrijke bedrijfsapplicaties mobiel beschikbaar te stellen. We denken hiermee ook onze klanten op een snelle en relatief eenvoudige wijze mobiel toegang te bieden tot hun kritieke bedrijfsapplicaties, waarbij zowel efficiency als effectiviteit kunnen worden verbeterd. IBM heeft inmiddels intern het nodige voorwerk verricht door de BlackBerry in te zetten voor zijn field-service-organisatie. Hiermee denken we een snelle kostenbesparing voor onze klanten te kunnen doorvoeren, waarbij ook de kwaliteit van dienstverlening aanmerkelijk zal toenemen."

Over de BlackBerry
BlackBerry, ontwikkeld en geproduceerd door Research in Motion en samen met Telfort geïntroduceerd in Nederland, is een combinatie van hardware, software en diensten, die een klant gemakkelijke en veilige mobiele toegang tot zijn corporate e-mail biedt, ongeacht de plek waar de gebruiker zich bevindt. Gebruikers van de BlackBerry hebben op die manier altijd hun eigen up-to-date corporate e-mail binnen handbereik. Via de GPRS-verbinding ('always-on') staat de BlackBerry continu in verbinding met het bedrijfsnetwerk. De BlackBerry-oplossing werkt op basis van push-technologie. Dit betekent dat e-mail die in de zakelijke mailbox van een gebruiker binnenkomt, onmiddellijk wordt doorgestuurd naar de BlackBerry. De gebruiker hoeft geen actie te ondernemen en ziet dus meteen wanneer hij nieuwe e-mail ontvangt. Hiermee onderscheidt de BlackBerry zich van traditionele elektronische devices, waarbij de gebruiker wel zelf actie moet ondernemen om gegevens naar zijn elektronische handheld te krijgen.

Over Telfort
Telfort helpt consumenten en zakelijke klanten bij het vinden van hun weg in de vele nieuwe mogelijkheden op het gebied van mobiele telefonie en mobiele datacommunicatie. Daarvoor maakt Telfort gebruik van de nieuwste technologieën. Zo introduceerde Telfort in 2000 als eerste operator GPRS in Nederland. In de toekomst zal hier ook UMTS bijkomen. Dit alles wordt mogelijk gemaakt door meer dan 1100 enthousiaste medewerkers, die elk voor zich verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van het aanbod aan klanten. Meer informatie is te vinden op de website van Telfort: www.telfort.nl.

Over IBM
IBM Nederland NV levert een compleet scala aan computerapparatuur, programmatuur en bijbehorende diensten. IBM verkoopt computersystemen aan zowel organisaties als consumenten, van personal computers en servers tot midrange-systemen tot mainframes. De software varieert van besturingsprogrammatuur tot algemene en branchegerichte oplossingen op maat. Als 's werelds grootste aanbieder op het gebied van IT-dienstverlening heeft IBM Global Services uitgebreide ervaring op het gebied van business- en IT-consultancy, business transformation, e-business, systeembeheer en strategische outsourcing.