Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Aalsmeers bloemencorso trekt meer dan 600.000 kijkers

Datum nieuwsfeit: 03-09-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Bloemencorso Aalsmeer
Zoek soortgelijke berichten
Bloemencorso Aalsmeer

persbericht (03-09-01)

AALSMEERS BLOEMENCORSO TREKT MEER DAN 600.000 KIJKERS

Het Aalsmeerse bloemencorso heeft afgelopen weekend meer dan 600.000 kijkers getrokken. Dat is de voorlopige raming van voorzitter Henk de Groot van de Stichting Bloemencorso Aalsmeer. Hij baseert zich daarbij op indrukken van de politie en routecommissarissen die duidelijk de indruk had dat er veel meer mensen langs de route stonden dan vorig jaar. Het toeristisch onderzoeksinstituut NRIT hield het erop dat er vorig jaar 600.000 toeschouwers waren.

De meeste kijkers waren te vinden in het centrum van Amsterdam. Maar met name bij het verlichte corso op vrijdagavond in Aalsmeer trok veel belangstelling. "In jaren heb ik daar niet zo veel mensen gezien", zegt Henk de Groot. "Er was ook een overstelpende belangstelling op de 'Dag van Aalsmeer" op vrijdagmiddag en avond. En ook de tentoonstelling in de straten van het centrum van Aalsmeer trok erg veel bekijks. Bovendien was het tijdens de Nacht van Aalsmeer op donderdagavond ook al een gezellige drukte in de veiling geweest. Ook de speciale corsopresentatie in het Stadshart van Amstelveen was zondag een doorslaand succes. Daar was een veel grotere opkomst dan vorig jaar", aldus corsovoorzitter Henk de Groot die tevreden terugkijkt op een geslaagd meerdaags evenement.

Tijdens het corso voerden zo'n tweehonderd figuranten verschillende acts op bij de verschillende praalwagens. Er liepen ook 650 muzikanten van veertien bands en korpsen mee. Met de organisatie meegerekend, waren dit weekend een kleine duizend mannen, vrouwen, jongens en meisjes onderweg.

Prijzen
Voor de honderden bouwers van het corso werd zaterdagavond een feest gegeven waarop ook enkele prijzen bekend werden gemaakt. De eerste prijs van de vakjury voor het beste spel op en rond de wagen ging naar 'Wereldtijden', de racewagen van het buurtschap Kudelstaart. Het Aalsmeerse winkelende publiek beoordeelde 'Barre tijden', het overwinterende schip van Oosteinderweg Noord als leukste. De verlichtingsprijs, beschikbaar gesteld door burgemeester Hoffscholte van Aalsmeer, werd in de wacht gesleept door het comité Aalsmeer-Zuid (met 'Middeleeuwen').

Vrijdag waren, vlak voor de officiële opening, al de eerste prijzen voor praalwagens uitgereikt. Voor het decor ging de prijs naar Aalsmeerderbrug met 'Tijdmachine' en voor het bloemenarrangement naar Bloemenveiling Aalsmeer met 'Aanvoertijden'. Ook de prijzen voor het beste arrangement op een luxe wagen (Bosman Kassenbouw) en een oldtimer (Kring Nederlandse Orchideeën Producten) waren al bij de opening van het corso bekend.

De prijzen voor de beste Houdbaarheid van de bloemen en planten en de Rabo-wisselbeker voor de mooiste luxewagen of oldtimer worden op 5 oktober uitgereikt. De eerste indrukken van de Houdbaarheidsjury waren al wel dat de kwaliteit en de keuze van de bloemen opvallend beter was dan vorig jaar!

Televisie
Donderdag 6 september zendt AT5 om 16.00 uur een documentaire uit over de totstandkoming en de tocht van het Aalsmeerse corso. Deze 25 minuten durende special van 'Wim is weg' is gedurende de vier dagen van de opbouw van het corso opgenomen en volgt Cees Tibboel, één van de ruim 350 vrijwilligers die het corso maken. Herhalingen zijn te zien op vrijdag 7 september (16.00 uur), zaterdag 8 september (19.00 uur) en zondag 9 september om 16.30 uur. Beelden van (de opbouw) van het corso zijn ook te zien op de website www.bloemencorsoaalsmeer.nl

Bovendien heeft de Rabo Bank Aalsmeer opnamen van het corso gemaakt waarvan een speciale videoband zal worden vervaardigd. Medewerkers van de bank zullen die vertonen in zorgcentra en bejaardenhuizen in Aalsmeer en omgeving.
3 september 2001

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie