Dalende trend in vastgoedmarkt zet door

Datum nieuwsfeit: 03-09-2001
Bron: Kadaster
Het Kadaster

Dalende trend in de vastgoedmarkt zet door

In het halfjaarbericht van 2000 gaven we aan dat voor het eerst sinds jaren een daling te zien was in het aantal ingeschreven koop- en hypotheekakten. Uit de cijfers over het eerste halfjaar van 2001 blijkt dat deze daling zich voortzet. Het aantal koopakten ligt over de eerste helft van 2001 circa 5% onder het niveau van de eerste helft van 2000 en voor het aantal hypotheekakten is dat 7%. De som der bedrijfsopbrengsten bedraagt over de eerste helft van 2001 f 177 miljoen (eerste helft 2000 f 181 miljoen). Deze daling kan in hoofdzaak worden toegeschreven aan de afname van het werkaanbod.

De bedrijfslasten bedragen over de eerste zes maanden van 2001 f 226 miljoen tegenover f 228 miljoen over de eerste zes maanden van 2000. Op zich een beperkte daling, maar rekening houdend met de inflatie kunnen we concluderen dat de bedrijfslasten goed zijn beheerst (toelichting).