Jaarcijfers COMPAREX

Datum nieuwsfeit: 03-09-2001

COMPAREX wereldwijd in de plus

Winst per aandeel stijgt met 55%, nettowinst bijna verdubbeld

Johannesburg / Zaltbommel, 3 september 2001 - Comparex Holdings, wereldwijd toonaangevend e-business en system integrator, heeft het afgelopen boekjaar gunstig afgesloten. Ondanks de zwakkere wereldeconomie steeg de winst per aandeel van het Zuidafrikaanse bedrijf met 55% naar EUR 0,11 (0,84 Rand) bij een nettowinst na belasting van EUR 50 miljoen (382 miljoen Rand). Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. De omzet nam 4% toe en bleef per eind mei steken op EUR 708 miljoen (krap 5,4 mrd Rand) tegenover EUR 680 miljoen (5,2 mrd Rand) over 2000.

Het transformatieproces dat COMPAREX het afgelopen jaar doormaakte, betekende een flinke uitdaging. Niet alleen in Afrika ging het roer om, ook in Europa werd de herpositionering verder doorgevoerd en kwamen belangrijke samenwerkingen met vooraanstaande leveranciers tot stand. De positieve cijfers zijn daarom des te opmerkelijker. "Alle landen, waarin COMPAREX actief is, hebben dit jaar winst gedraaid. Een resultaat waar we erg trots op zijn", aldus CEO Rian du Plessis.

Aanzienlijke verbetering
Ondanks de afzwakkende wereldeconomie boekte Comparex Afrika een nettowinst van EUR 25 miljoen (191 miljoen Rand), waarvan 50% werd gerealiseerd in de tweede helft van het fiscale boekjaar. Dat is een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de EUR 7,3 miljoen een jaar eerder. De server-, storage en services-divisies presteerden bijzonder goed en leverden een belangrijke bijdrage aan de stijging van de winstmarge van 2,3% naar 7,4%. Ondanks aanzienlijk lagere opbrengsten, verschilde de winst in Europa over de laatste zes maanden nauwelijks met die van de eerste helft van het boekjaar. De winstmarge liep onder andere als gevolg van een omvangrijk herscholingsprogramma terug van 9,1% naar 3,4%.

De balanspositie van de COMPAREX-groep is met een netto cashflow van circa EUR 453 miljoen (3,7 miljard Rand) zonder meer sterk te noemen. Deze is vooral te danken aan de verkoop van 46.6 miljoen aandelen Dimension Data met een totale waarde van zo'n EUR 317 miljoen. Ongeveer EUR 21 miljoen hiervan werd door de groep gedurende het jaar aangewend om eigen aandelen terug te kopen.

Samenwerkingen
COMPAREX is het afgelopen jaar met een aantal nieuwe leveranciers in zee gegaan. Du Plessis: "Hoewel met name de samenwerking met EMC, Sun Microsystems en Compaq zich nog verder moeten uitkristalliseren, zijn we een heel eind op weg. Ik ben in dat opzicht ook blij te kunnen melden dat we van Sun de datacentercertificering (het hoogste niveau) voor onze landen in West-Europa hebben ontvangen."

Vooruitzichten
Door de zwakke economie zijn bedrijven terughoudend als het gaat om investeren, met als gevolg dat wereldwijd de budgetten voor informatietechnologie behoorlijk slinken. De verwachting is dat uitgestelde investeringen en geannuleerde projecten de resultaten van de groep op korte termijn nadelig zullen beïnvloeden. "En dat zal naar alle waarschijnlijkheid resulteren in een lagere winst per aandeel voor het eerste halfjaar van 2002. Niettemin verwachten we het volgende boekjaar met een hogere winst per aandeel te kunnen afsluiten", aldus de topman van COMPAREX. Ook dit jaar gaat COMPAREX door met de terugkoop van eigen aandelen. Tevens zullen er nog meer strategische acquisities volgen.

Voor meer informatie kunt u terecht op www.comparexgroup.com.

COMPAREX Nederland B.V.
Als system integrator biedt Comparex flexibele, maar vooral stabiele oplossingen op het gebied van storage en servers met 'high availability' op elk niveau. Zij houdt zich bezig met het ontwerpen, inrichten en beheren van ICT-infrastructuren, die gericht zijn op het bieden van oplossingen voor mission-critical (e)Business-omgevingen. Haar expertise bevindt zich op de volgende vlakken: S Back-up & Recovery
S Network Attached Storage & Storage Area Network
S Server Based Computing
S Server Consolidatie
S Migratie van OS/390 naar UNIX of W2000
S Managed Services
S eBusiness Solutions
S Web & Portal Solutions

COMPAREX werkt nauw samen met vooraanstaande hardware leveranciers zoals SUN, Compaq, EMC, iPlanet en Citrix en met een aantal gerenommeerde softwarebedrijven, zoals Legato Software en BMC Software.

COMPAREX Nederland is onderdeel van COMPAREX Holdings, met vestigingen in Europa en Afrika. In Europa is COMPAREX gevestigd in tien landen. In totaal telt de COMPAREX-organisatie ongeveer 7000 medewerkers, waarvan er bijna 1200 werken in Europa. COMPAREX Holdings had in het boekjaar '99-'00 een omzet van circa 1,8 miljard gulden (groei 73%), waarvan bijna de helft in Europa werd gerealiseerd. De winst bedroeg circa 100 miljoen. De onderneming heeft een sterke financiële positie. Focus voor de komende jaren ligt vooral op groei in Europa, met name in (e)Business-oplossingen en -diensten. Voor meer informatie kunt u de site www.comparex.nl bezoeken.

Noot voor redacties