Nationalisatie gasnet na splitsing Gasunie

Ingezonden persbericht

Gasunie-directeur Verberg:

'Nationalisatie gasnet reële optie'

Met de splitsing van Gasunie in een handels- en een transportdeel is de kans groot dat het gastransportnet geheel in handen komt van de staat. Gasunie-directeur G. Verberg bevestigt dat als een reële optie in een interview met het brancheblad Energie Nederland dat op dinsdag 4september verschijnt. Een dergelijke splitsing heeft alles te maken met de liberalisering van de energiemarkt. Gasunie is nu al voor de helft eigendom van de overheid. Shell en Esso zijn elk voor een kwart eigenaar van Gasunie. Nationalisatie van het gasnet zou in lijn liggen met de ontwikkelingen in de elektriciteitsmarkt, waar de beheerder van het landelijke hoogspanningsnet, TenneT, eveneens werd opgekocht door de staat. Deze hoopt zo te waarborgen dat alle partijen in de vrije energiemarkt een eerlijke en gelijkwaardige toegang hebben tot het transportnet.

De splitsing van Gasunie is, zo meldt Energie Nederland, als het aan directeur Verberg ligt, al volgend jaar een feit. Gasunie gaat akkoord met deze ingrijpende beslissing omdat zij het gevoel heeft dat de markt, evenals toezichthouder DTe, de huidige formele scheiding van transport- en handelstaken niet vertrouwt. Ook de ontwikkelingen in de Europese gasmarkt, waar het splitsingsidee aan sterkte wint, hebben volgens Verberg bijgedragen aan het besluit.

De Gasunie-directeur spreekt in Energie Nederland de hoop uit, dat de nationalisering van het transportbedrijf een tijdelijk karakter heeft 'zodat het toch een echt bedrijf blijft, en niet een soort dienst van de Rijksoverheid wordt'. Volgens hem liggen er voor beide delen van Gasunie grote kansen om uit te groeien tot internationale speler van formaat.

Energie Nederland meldt verder nog dat Verberg genoemd wordt als kandidaat directeur van het handelsdeel van Gasunie. Gasunie zoekt momenteel al nieuwe huisvesting voor het handelsdeel. Gedacht wordt aan een lokatie in Groningen of elders in Noord-Nederland.

Noot voor redacties