Nokia ondersteunt chipkaartfunctionaliteit in IP Clustering

Bron: Ingezonden persbericht
Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Nokia ondersteunt chipkaartfunctionaliteit in haar IP Clustering VPN-portefeuille

Mobiele gebruikers genieten voortaan veilige, betrouwbare en gemakkelijke netwerktoegang met Nokia's uitgebreide VPN-aanbod

Leidschendam, 3 september 2001 - Nokia (NYSE: NOK) introduceerde vandaag een nieuwe reeks geavanceerde functies voor haar alom geprezen VPN-oplossingen. Deze nieuwe release, die ervan uitgaat de communicatiekosten te drukken en het investeringsrendement voor klanten te maximaliseren, biedt aanzienlijke verbeteringen op het vlak van toegang via Internet, PKI en managementfunctionaliteit voor de volledige lijn Nokia Crypto Clusters. Enkele specifieke uitbreidingen zijn de ondersteuning voor chipkaarten, externe PKI-ondersteuning voor een uitgebreide functionaliteit en client-ondersteuning op afstand voor IPSec-over-NAT (Network Address Translation).

Er worden voortaan chipkaarten gebruikt in combinatie met VPN's voor gebruikersauthenticatie op afstand, om een veilig en gebruiksvriendelijk alternatief te bieden voor de opslag van digitale certificaten en gevoelige informatie op de vaste schijf van een computer. Nokia's implementatie van een VPN-chipkaart biedt mobiele gebruikers de mogelijkheid om zich op een eenvoudige en veilige manier aan te sluiten op een Nokia VPN Gateway door hun persoonlijke chipkaart in de kaartlezer van de computer te steken en hun PIN-code in te voeren. De Nokia VPN Client software, die het digitaal certificaat op de chipkaart controleert, creëert onmiddellijk een gecodeerde tunnel naar het bedrijfsnetwerk. Aangezien alle vertrouwelijke authenticatiedetails op de chipkaart staan en niet op de computers zelf, kan men doeltreffend niet-geautoriseerde toegang voorkomen.

Nokia VPN maakt gebruik van een PKI-chipkaart die deel uitmaakt van Setec's SetCOSTM-productportfolio. Setec's PKI-chipkaart is een multifunctionele kaart die beantwoordt aan de ISO-norm en die 16 KB EEPROM bevat voor toepassingen. Deze kaart ondersteunt 1024 bit RSA-sleutels. De kaart kan intern in de kaart RSA-sleutels genereren en RSA berekenen. De vertrouwelijkheid van de RSA-privé-sleutels komt dus nooit in het gedrang.

"De integratie van een chipkaart in een VPN-oplossing biedt onbetwistbare voordelen. Een voor de hand liggend voordeel is de hoge veiligheidsgraad van een PKI-chipkaart - de persoonlijke privé-sleutels die gebruikt worden voor authenticatie en codering kunnen niet gekopieerd worden of in gevaar worden gebracht. Bovendien worden PKI-chipkaarten meer en meer gebruikt voor de beveiliging van e-mail- en webtoepassingen, voor veilige single sign-on en voor wettelijk bindende digitale handtekeningen. De VPN-gebruikersauthenticatie past perfect bij beveiligingsoplossingen die gebruik maken van de chipkaarttechnologie", aldus Lauri Pesonen, CTO en EVP van Setec, een leidinggevende leverancier van chipkaarten.

Een andere belangrijke nieuwtje van de Nokia VPN-oplossing is dat de Nokia VPN Gateways en Clients nu operationeel zijn in netwerken die Network Address Translation (NAT) uitvoeren. Deze verbetering biedt mobiele gebruikers de mogelijkheid om op afstand in te bellen op het netwerk via uiteenlopende netwerkomgevingen, bijvoorbeeld in hotels en op luchthavens. Voordien waren VPN-aansluitingen op afstand vanaf een NAT-apparaat onmogelijk, omdat de informatie over het IP-adres geconverteerd werd.

"Nokia's specifieke VPN-oplossingen zijn echt van A tot Z ontworpen met het oog op een maximale flexibiliteit en rentabiliteit en om het maximum te halen uit de meest geavanceerde VPN-beveiligingstechnologieën die beschikbaar zijn. Wij zetten deze traditie voort. De nieuwe functies die we nu introduceren helpen bedrijven dan ook om hun connectiviteit via het internet, een intranet of een extranet te beveiligen", aldus Bob Brace, vice president of marketing, Nokia Internet Communications.

Naast de ondersteuning voor chipkaarten en IPSec-over-NAT kondigt Nokia ook de volgende softwareverbeteringen aan zijn VPN-oplossing aan:

* Vereenvoudigd VPN-beheer. De verbeterde managementtools van de Nokia VPN-oplossing, die onder andere auditing- en SNMP-verbeteringen bevatten, helpen beheerders om implementatie- en beheerproblemen te overwinnen.

* Automatische ophaling van Certificate Revocation Lists (CRL's) van Certificate Authorities (CA) zoals Verisign, om te controleren of de certificaten die gebruikt worden in een Nokia VPN geldig zijn.

* On-line certificatieregistratie voor Nokia VPN Gateways en Clients. Gateways en Clients kunnen on-line een digitaal certificaat verkrijgen door hun publieke sleutel rechtstreeks te versturen naar een CA via SCEP (Simple Certificate Enrollment Protocol).

* Gebruikers op afstand die gebruik maken van de Linux FreeS/WAN IPSec V1.8-implementatie kunnen zich aansluiten op Nokia VPN Gateways.

Nokia's VPN-oplossingen zijn platformen die gebaseerd zijn op standaarden en ontwikkeld zijn voor speciale doeleinden. Aan groeibedrijven waar VPN's intussen een meer strategische businessrol spelen, biedt Nokia's assortiment specifieke VPN-oplossingen een hoge beschikbaarheidgraad met naadloze Active Session Fail-over en een dynamische verdeling van de werkbelasting. De oplossingen zijn bovendien schaalbaar om tegemoet te komen aan de meest veeleisende prestatievereisten op de markt. Nokia's specifieke VPN-oplossingen bestaan uit de Nokia VPN Client software, Nokia VPN Policy Manager en de Nokia VPN Gateways, met de modellen CC5205, CC5200, CC2500 en CC500.

Beschikbaarheid
Nokia's uitgebreide VPN-aanbod zal vanaf begin september 2001 beschikbaar zijn voor de volledige portefeuille van specifieke Nokia VPN-apparatuur (CC500, CC2500, CC5200, CC5205). Beschikbaar in Noord-Amerika, Europa en Azië-Pacific.

Over Nokia Internet Communications
Nokia Internet Communications, gevestigd in Mountain View, Californië, levert hoogwaardige oplossingen voor netwerkbeveiliging, Virtual Private Network en software voor het beheer van draadloze transmissie. Deze oplossingen garanderen de veiligheid en de betrouwbaarheid van de netwerken van de bedrijven en de leveranciers van gebruiksklare diensten. Nokia wil het comfort van de eindgebruikers optimaliseren, door persoonlijke en betrouwbare transacties binnen de mobiele informatiemaatschappij mogelijk te maken.
Voor meer informatie gaat u naar www.nokia.com en klikt u op Secure Network Solutions.

Over Nokia
Nokia is de wereldleider in oplossingen voor mobiele communicatie. Dankzij zijn ervaring, zijn innovatievermogen en zijn gebruiksvriendelijke, betrouwbare oplossingen, is het bedrijf de grootste leverancier van mobiele telefoons ter wereld geworden en een van de belangrijkste leveranciers van mobiele, vaste en IP-netwerken. Door het Internet mobiel te maken, biedt Nokia de bedrijven nieuwe mogelijkheden en verrijkt het dagelijkse leven van de gebruikers. Nokia is één van de ondernemingen met het grootste aantal aandeelhouders ter wereld. Het staat genoteerd op zes verschillende beurzen, waaronder die van New York, Londen en Parijs.

Voor meer informatie:
Nokia Internet Communications Europe