PvdA tevreden met resultaat uitbreiding politiesterkte

Datum nieuwsfeit: 04-09-2001
Bron: Partij van de Arbeid
Partij van de Arbeid

PERSBERICHT PvdA

Den Haag, 3 september 2001

PvdA TEVREDEN MET GEBOEKT RESULTAAT UITBREIDING POLITIESTERKTE

De Tweede-Kamerfractie van de PvdA is bijzonder blij met de mededeling van minister Klaas de Vries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties dat de feitelijke sterkte van de Nederlandse politie per 1 juli jl. 42.755 agenten bedraagt. Dit aantal betekent dat de politiesterkte ten opzichte van het begin van deze kabinetsperiode is uitgebreid met 3400 personen. Deze uitbreiding zou naar verwachting pas worden gerealiseerd per 1 juli 2002. De brief van de minister laat dus zien dat dit al één jaar eerder is bereikt.

Woordvoerder Peter van Heemst vindt dit een fantastisch resultaat van de politie korpsen, het Politie Opleidingsinstituut LSOP en de minister van BZK, maar hij maakt zich ook zorgen voor 2002. 'Dit resultaat is extra indrukwekkend als we kijken naar de krapte op de arbeidsmarkt. De wervingsactiviteiten voor de politie die nog door de voorganger van De Vries in gang zijn gezet, zijn inmiddels een goedlopende machine. Het zou zonde zijn als die machine volgend jaar gaat haperen. Dat dreigt te gebeuren als iedereen met de armen over elkaar gaat zitten afwachten wat in een nieuw regeerakkoord over de volgende uitbreiding van de politie sterkte afgesproken gaat worden. De minister doet er verstandig aan met de korpsbeheerders afspraken te maken om zo'n terugval te voorkomen', aldus Van Heemst.

Voor meer informatie: Peter van Heemst 070-318 2791