KPN ontsluit netwerk voor derden 'uit voorraad'

Datum nieuwsfeit: 05-09-2001

KPN ontsluit netwerk voor derden "uit voorraad"

Krimpen a/d IJssel, 5 september 2001 - "Alle wijkcentrales en netwerken zijn voor derden toegankelijk. Zogeheten MDF-collocaties zijn op veel locaties uit voorraad leverbaar. Derde partijen kunnen daardoor tot twee keer zo snel hun infrastructuur bouwen, waardoor eind dit jaar 70% van de Nederlandse eindgebruikers de mogelijkheid heeft breedbanddiensten af te nemen van een ander telecombedrijf dan KPN of van KPN zelf. Hiermee is de toegang tot de digitale snelweg voor een groot deel van Nederland gerealiseerd". Dat zei Theo Veraar - directeur Carrier Services van KPN- vandaag tijdens een bijeenkomst van de nieuwe DSL-aanbieder inovara. Inovara heeft als eerste DSL-aanbieder in meer dan honderd wijkcentrales van KPN een verbinding kunnen maken. Daarmee kan het op dit moment zo'n 225.000 bedrijven in Nederland van een DSL-aansluiting voorzien.

Door MDF-collocatie kan iedereen in Nederland innovatieve breedband/DSL-diensten, zoals zeer snelle internettoegang via de 'Elektronische Snelweg' , thuis of op kantoor afnemen via het netwerk van KPN. MDF-collocatie maakt het voor andere telecomoperators mogelijk in technische ruimten van KPN apparatuur te plaatsen. Deze apparatuur is nodig om toegang te verkrijgen tot het aansluitnet (het laatste stuk tussen een wijkcentrale en de huisaansluiting) van KPN. De KPN-bestuurder: "Snelheid van handelen hebben we als speerpunt, omdat ons netwerk niet alleen één van de lifelines van KPN is, maar ook die van de BV Nederland. Een goed ontwikkeld en ontsloten telecommunicatienetwerk, zal de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven ten goede komen. Gezien ons eigen belang, maar ook dat van het Nederlandse bedrijfsleven, vinden wij dat derde partijen snel toegang moeten kunnen krijgen tot onze infrastructuur, zodat zij -samen met ons- Nederland in hoog tempo gebruik kunnen laten maken van de nieuwste telecomtechnieken. Met het feit dat wij nu bij de 105 e wijkcentrale staan waar inovara haar eigen 'kasten' heeft geplaatst en die ontsloten is met KPN glasvezel, hebben we weer een nieuwe mijlpaal bereikt".
Een klein gezelschap bestaande uit vertegenwoordigers van KPN, inovara en Ted Hornsby, lid van de Raad van Bestuur van inovara's moedermaatschappij Atlantic Telecom Group Plc, hief het glas op de samenwerking tussen de partijen bij de snelle bouw van de DSL-infrastructuur. Algemeen directeur Simon Overgaag van inovara gaf aan blij te zijn met de samenwerking die het bedrijf met KPN heeft kunnen realiseren. "Wij hebben nu 105 wijkcentrales, die ook ontsloten zijn met glasvezel van KPN. Bovendien hebben wij inmiddels diverse overeenkomsten met KPN gesloten, waardoor wij onze beloften aan klanten kunnen nakomen".

Noot aan de redactie (

Noot voor redacties