Varkenshouderij: geen toekomst zonder certificering

Bron: DLV-Adviesgroep
DLV-Adviesgroep

Varkenshouderij: geen toekomst zonder certificering

DLV Adviesgroep en Boerderij houden woensdag 5 september in Wageningen een symposium over certificering. Toegang is Gratis.

HACCP, ISO, EUREP-GAP en SKOVAR, termen die regelmatig opduiken in de varkenshouderij. Een varkenshouder kan vandaag de dag kiezen uit een ruim aanbod van certificaten. Elk certificaat legt het accent anders. Het ene benadrukt bijvoorbeeld voedselveiligheid het andere welzijn, milieu of bedrijfsvoering. Werken met certificaten lijkt een voorwaarde voor voldoende draagvlak en acceptatie in de maatschappij. Certificeren lijkt daarmee een essentieel onderdeel voor de toekomst van de varkenshouderij.

Tijdens het symposium staat het volgende centraal: in hoeverre is certificatie daadwerkelijk essentieel, wie moeten de regie hebben bij het certificeren en is er ook geld met certificeren te verdienen. Organisatie van de middag op 5 september ligt in handen van DLV Adviesgroep in samenwerking met Boerderij, het onafhankelijke weekblad voor de landbouw. Het symposium is een onderdeel van het meerjarige LNV-project 'Bouwen aan diergezondheid'.

Op het symposium zullen Pieter ter Veer van D66, John Oosterhuis van Albert Hein, Wiebe Mulder van DLV adviesgroep en Ruud Huirne van Wageningen UR hun mening geven over certificeren in de varkenshouderij. Henk Dokter is de dagvoorzitter. Aan de hand van stellingen die de sprekers poneren krijgt de varkenshouder inzicht in de kansen en mogelijkheden van certificeren in de varkenshouderij.

Het symposium Varkenshouderij: geen toekomst zonder certificering! wordt gehouden op woensdag 5 september a.s. Om 12.45 uur bent u van harte welkom in het Junushofftheater, Plantsoen 3 in Wageningen. Om 16.15 is de sluiting. De toegang is gratis.

Startpagina

Nieuws Archief