Start CAO overleg bij NS Reizigers

Datum nieuwsfeit: 05-09-2001
Vakvereniging Voor Machinisten en Conducteurs

Tilburg, 4 september, 2001

CAO OVERLEG BIJ NSR VAN START!

Beste mensen,

Het heeft even geduurd, maar de besprekingen voor een nieuwe CAO bij NS Reizigers zijn maandag 3 september van start gegaan. Middels deze gezamenlijke nieuwsbrief informeren de bonden FNV, VVMC, CNV en VHS u over de stand van zaken.

De eerste dag van de besprekingen is met name benut voor het maken van een aantal procesafspraken, zoals de data voor de vervolgbesprekingen, en het toelichten van een ieders voorstellenbrief. Nu een ieder beschikt over dezelfde informatie kan bij de volgende ronde een aanvang worden gemaakt met het onderhandelen.

De directie van NS Reizigers heeft bij haar toelichting een verduidelijking gegeven op hun voorstel met betrekking tot het tijdelijk verruimen van de inzetbaarheid van de medewerkers. De directie stelt voor dat medewerkers op vrijwillige basis een aantal WTV-dagen beschikbaar mogen stellen, waar in financiële zin iets tegenover zal staan. Een langere looptijd van de CAO (dan 1 april 2002) is daarbij ook een punt van discussie.

De bonden hebben in een eerste reactie laten weten, mede gezien het recente verleden, dat de directie van NS Reizigers wel veel vraagt om uit de grote ellende te geraken. De directie dient zich te realiseren dat het maken van afspraken hierover, een zware concessie is voor de bonden. In dat geval dient er wel een erg goede CAO tegenover te staan.

Clusters.

Om het proces van onderhandelingen goed te kunnen starten zal de directie alle voorstellen clusteren. In samenspraak hebben we daarbij de volgende clusters benoemd:

1. Overige zaken.

2. Financiële elementen (zoals het primair loon en de onregelmatigheids-toeslagen).

3. Inzetbaarheid medewerkers, verruiming op tijdelijke basis.
4. Arbeidstijden en Rusttijden (o.a. keuzeplan).
De eerstvolgende overlegronde staat gepland voor dinsdag 11 september.

Wij houden u op de hoogte.