Hoorzitting ESF-geld moet leiden betere controle besteding

Datum nieuwsfeit: 05-09-2001
Bron: CDA
CDA

Verburg: hoorzitting moet meer duidelijkheid geven over controle en toezicht op besteding ESF-geld

Tweede Kamerlid Gerda Verburg vindt de hoorzitting over de besteding van ESF-geld, in de eerste week van oktober, nodig om de "gaten" en "witte plekken" in het rapport-Koning te dichten dan wel in te kleuren. Het rapport, dat is geschreven in opdracht van minister Vermeend (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) heeft niet op alle vragen van de Kamer en de diverse fracties een bevredigendend antwoord gegeven.

Voordat de hoorzitting zal plaatsvinden, zal de Kamer eerst aan minister Vermeend nog enige vragen stellen over het rapport Koning en de kabinetsreactie daarop.

Gerda Verburg wil tijdens de hoorzitting niet alleen de sociale partners, uit het tripartiete bestuur van Arbeidsvoorziening, horen, maar wil vooral mensen horen die in de praktijk betrokken waren bij de controle van en het toezicht houden op de besteding van ESF-geld, zowel in nationaal als Europees verband.
Dit, in tegenstelling tot de VVD, die zich wil beperken tot de sociale partners.

Gerda Verburg hoopt dat tijdens de hoorzitting alle feiten op tafel zullen komen, en dat daarna de Kamer over de hele kwestie een plenair debat zal kunnen voeren.