ISO wil accreditaties opleidingen aan studenten melden

Datum nieuwsfeit: 06-09-2001
Bron: Ingezonden persbericht

Afzender: (verweij@iso.nl)

Contactpersoon: A. Verweij

Accreditatie moet méér dan een stempel zijn.

Datum: Utrecht, 6 september 2001

De Commissie Franssen presenteert vandaag haar advies over het systeem van accreditatie. Het ISO is het met de Kwartiermakers eens dat opleidingen gekeurd moeten worden, maar hoopt dat het daarbij niet blijft. Voorzitter Zondag: 'Het meten van kwaliteit heeft alleen zin als je vervolgens ook echt werk maakt van kwaliteitszorg'.

Accreditatie houdt in dat opleidingen één keer in de vijf jaar gekeurd moeten worden. Maar het is niet de bedoeling dat ze daarna op hun lauweren gaan rusten. Voorzitter Zondag: 'Wij missen in het rapport van Franssen werkelijke prikkels om de opleiding te verbeteren'.

Het ISO vindt het uitstekend dat de Minister in de toekomst de geldkraan voor slechte opleidingen dichtdraait, maar studenten mogen daar niet het slachtoffer van worden. Daarom moet er een goede regeling komen voor de studenten aan de desbetreffende opleiding. Zondag: 'De opleiding, geaccrediteerd of niet, blijft te allen tijde verantwoordelijk voor haar studenten'.

Het ISO ziet veel kansen in een goed systeem van accreditatie. Het ISO pleit ervoor dat de resultaten van accreditatie voor alle studenten toegankelijk worden, zodat je als student opleidingen met elkaar kunt vergelijken. De visitaties moeten dan wel echt objectief en onafhankelijk uitgevoerd worden.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties