Gemeente Pijnacker discussieert over toekomst tuinbouw

Datum nieuwsfeit: 06-09-2001
Bron: LTO Nederland
LTO Nederland

Gemeente discussieert over toekomst tuinbouw

Visievorming op Pijnackers glas

Donderdag 6 september 2001 - De glastuinbouw in de driehoek Delft, Den Haag en Zoetermeer staat onder druk. De verstedelijking rukt aan alle kanten op. Tuinders vragen zich af hoeveel ruimte er overblijft voor hun bedrijven. De gemeente Pijnacker vindt het tijd voor een visie op de sector. Maandag 10 september is er een brede discussie over de toekomst van de glastuinbouw in Zuid-Holland.

De glastuinbouw in de provincie Zuid-Holland staat de laatste jaren onder grote druk. De immer aanhoudende bouwambities van onder meer Delft en Den Haag leggen keer op keer beslag op tuinbouwlokaties. Voor een groot deel in Ypenburg en recent in het oostelijk deel van Haaglanden. Ook het glastuinbouwgebied bij Noukoop staat op de "nominatie" om te moeten wijken voor de Nootdorpse industrie in 2010. De WLTO vreest dat zelfs locaties die door Brussel zijn aangewezen als reconstructiegebied niet veilig zijn. In het kader van de Reconstructie Oude Glastuinbouwgebieden (ROG) zou het gebied tussen de Dwarskade en de Oudeweg in Nootdorp de komende tien jaar ongemoeid moeten worden gelaten.
Ook de gemeente Pijnacker zelf wil ruimte maken voor woningbouwlokaties. Gesteund door de gemeente Haaglanden, ziet de verantwoordelijke wethouder liever vandaag dan morgen zijn plannen in de westvleugel van Pijnacker verrijzen. In het gebied zijn recent een aantal spiksplinternieuwe glastuinbouwbedrijven opgetrokken. Daarnaast is de provincie al jaren bezig met het vinden van een tracé voor de N470 van Delft naar Zoetermeer. De WLTO vreest dat door de ontsluitingsweg voor Pijnacker ook weer tuinders moeten verdwijnen.

Emoties
WLTO-voorzitter van de afdeling Hofland Tinus Waayer is inmiddels wel gewend aan de dynamiek in het gebied. Voor emoties als mijn vader en overgrootvader waren al tuinder op deze plek, is in onze regio geen ruimte. Je moet er mee leren leven. Ik ben zelf al drie keer van stek veranderd. De technische problemen van een bedrijfsverplaatsing zijn te overzien, maar er moet natuurlijk wel een goede vergoeding tegenover staan. De moeilijkheid voor veel ondernemers is dat ze niet op dezelfde manier hun bedrijf kunnen voortzetten. Voor kleine bedrijven van anderhalve hectare is geen plek meer. Er wordt dan ook veel in clusters samengewerkt.
Waayer probeert de talrijke bouwambities in zijn gebied zo goed mogelijk te volgen. Ontwikkelingen van bouwplannen zijn echter moeilijk te voorspellen is. Er wordt behoorlijk gestroopt in ons gebied, maar de voortgang van de plannen vordert heel langzaam. Als tuinder weet je niet goed waar je op moet rekenen. Bovendien zijn er tegenstrijdige belangen. Enerzijds zegt Brussel geld toe voor de reconstructie van oude glastuinbouwgebieden. Anderzijds hoor je dat gemeenten daar eigenlijk woningen willen bouwen. Ze vinden altijd wel weer een manier om hun plannen door te drukken.

Discussie
Kan de glastuinbouw in Zuid-Holland op deze manier nog blijven bestaan? Op initiatief van de gemeente Pijnacker zal hierover maandag 10 september een brede discussie plaatsvinden.
Waayer zal zelf deelnemen aan het forum. Hij vindt de discussie-avond een positief signaal naar de sector. Uitgangspunt van de discussie voor Waayer is dat het aantal vierkante meters glas gelijk moet blijven. De realiteit is dat dat met minder bedrijven zal moeten.

Wilt u hierop reageren? Stuur dan uw e-mail naar: (westweek@wlto.nl)

(Auteur: Redactie Westweek)