Geen recht horecawerknemers weigeren werk op zondag

Datum nieuwsfeit: 06-09-2001
Koninklijk Horeca Nederland

Horecawerknemers krijgen geen recht werk op zondag te weigeren

6 september 2001 - In de Tweede Kamer is het debat afgerond over het initiatiefwetsvoorstel Bussemaker/Van Dijke. Dit wetsvoorstel, dat naar verwachting zal worden aangenomen, geeft werknemers het recht het werken op zondag te weigeren zonder opgave van reden. Koninklijk Horeca Nederland heeft zich fel verzet tegen het wetsvoorstel, met succes.

Afgelopen week werd bekend dat de horeca- en recreatiesector, vanwege haar maatschappelijk belang, uitgezonderd zal worden van dit gebod. De afspraken in de CAO-horeca over werken op zondag blijven aldus van kracht.

In het debat heeft VVD-kamerlid Blok speciaal aandacht gevraagd voor de problemen die de wijziging zou gaan opleveren in de horeca en recreatie. Naar aanleiding daarvan heeft Bussemaker (PvdA) voor het eerst expliciet genoemd dat deze sectoren gevrijwaard blijven. De horeca werd in één adem genoemd met de politie, brandweer en de gezondheidszorg. Sectoren waarbij openstelling op zondag maatschappelijk zó belangrijk is dat ze niet onder het wetsvoorstel vallen. Eerder bestond grote onduidelijkheid over de positie van de horeca, aangezien de branche niet in de memorie van toelichting werd genoemd.

Ondanks haar uitzonderingspositie zou Koninklijk Horeca Nederland het betreuren als het wetsvoorstel zou worden aangenomen. Het betekent een verdere stijging van de administratieve lasten voor een deel van het Nederlands bedrijfsleven. Bovendien behelst het voorstel een ernstige mate van betutteling. Zoals ook minister Vermeend al aangaf , is het wetsvoorstel volstrekt overbodig. Koninklijk Horeca Nederland vraagt zich af welk probleem dit wetsvoorstel beoogt aan te pakken. Bij Koninklijk Horeca Nederland zijn geen gevallen bekend die dit generieke wetsvoorstel noodzakelijk maken bovenop de regeling over zondagsarbeid die nu al in de Arbeidstijdenwet (ATW) staat.