CDA-er Atsma verwijt VVD MKZ-boeren in de steek te laten

Datum nieuwsfeit: 07-09-2001
Bron: CDA

Atsma: VVD draait inzake strafkorting voor door MKZ getroffen boeren

"Gedraai en slappe knieën", zo omschreef Tweede Kamerlid Joop Atsma het optreden van de VVD tijdens het Voortgezet Algemeen Overleg (VAO) over de strafkortingen voor boeren die tijdens de MKZ-crisis niet of onvoldoende hebben meegewerkt bij het ruimen van hun vee, of daarbij fouten hebben gemaakt.

Atsma verweet zijn VVD-collega Oplaat: "verdrinkende boeren de hand geboden. Toen de boeren dachten: ik ben gered. Er is een hand die me redt, trekt u haar terug."

Tijdens het VAO diende Joop Atsma twee moties in, waaronder één waarin de regering wordt opgeroepen het huidige systeem van strafkortingen met terugwerkende kracht zodanig aan te passen dat de hoogte van de korting niet de hoogte van de boete kan overstijgen die in een vergelijkbare situatie wordt opgelegd aan boeren bij wie buiten de MKZ-gebieden tekortkomingen in hun bedrijfsvoering worden vastgesteld.
Verder zou de regering op de kortst mogelijke termijn voorbereidingen moeten treffen om de huidige wet aan te passen waardoor wordt voorkomen dat in de toekomst in vergelijkbare situaties buitenproportionele straffen worden opgelegd.

De tweede motie, die Joop Atsma heeft ingediend, roept het kabinet op om op de kortst mogelijk termijn de dossiers inzake Klassieke Varkenspest opnieuw te beoordelen naar aanleiding van de aanpassingen in het kortingsregime bij MKZ.

Beide moties kunt u downloaden door in de rechtermarge op het diskette-icoontje te klikken.