Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Mitsubishi Carisma verder verfijnd

Datum nieuwsfeit: 07-09-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
AutoRai

7-9-2001

Mitsubishi Carisma verder verfijnd

Mitsubishi heeft het ontwerp van de Carisma verder verfijnd. Dankzij het gewijzigde front oogt hij uitdagend en worden de sportieve lijnen van de auto extra benadrukt. Ook heeft Mitsubishi de uitrusting voor het modeljaar 2002 uitgebreid.

Daardoor behoudt de complete Carisma zijn sterke positie in het segment van de zakelijke middenklassers. De aantrekkelijke prijs vanaf NLG 39.495,- (Euro 17.922,05) draagt daaraan bij.

Uiterste aandacht voor elk detail kenmerkt de nieuwe generatie van de Carisma. Een auto die in 1995 een nieuwe periode voor Mitsubishi in gang zette. Bij NedCar in het Limburgse Born startte toen de productie van deze eerste Europese Mitsubishi op een hoog efficiënte fabricagelijn, gekoppeld aan een tot in perfectie doorgevoerde kwaliteitscontrole. De fabriek behoort tot de meest productieve in Europa.

De Carisma beantwoordt dan ook in zijn zesde levensjaar moeiteloos aan de tegenwoordige eisen op het vlak van milieu en veiligheid. De toonaangevend lage luchtweerstandswaarde (Cw 29,4) draagt direct bij aan een laag brandstofverbruik. Daarbij blinkt de auto uit door zijn technisch vooruitstrevende motoren, zoals de direct ingespoten GDI-benzinemotor en DI-D-commonrail-turbodieselmotor. Laatstgenoemde is bovendien leverbaar in twee uitvoeringen.

Ander voorkomen
Smaken veranderen en Mitsubishi beweegt daarin mee. Kenmerkend is de nieuwe stilering van de karakteristieke voorzijde: sportief en harmonieus. De koplampen met donker binnenwerk sluiten strak aan op de geheel zwarte grille. Een opvallend stijlaccent vormt het nieuwe, grote Mitsubishi-logo midden op de neus. De aanpassingen versterken de dynamische vorm van de Carisma. Een stel forse bumpers benadrukken het robuuste karakter. De subtiele wigvorm, van opzij gezien, straalt snelheid uit.

Meer veiligheid
Mitsubishi heeft de lat voor veiligheid hoog gelegd. Bij de ontwikkeling van de auto hanteerden de technici de zware normen van de in de Euro NCAP verenigde consumentenorganisaties. Dus zijn kooiconstructie en bodemplaat blootgesteld aan crashtesten met snelheden tot 64 km/uur.

De carrosserie van de Carisma biedt dan ook een grote veiligheidsreserve. Voor het modeljaar 2002 is de veiligheidsuitrusting verder uitgebreid. ABS en elektronische remkrachtverdeling zijn voortaan standaard en zorgen voor de kortst mogelijke remweg en zelfs bij zeer krachtig remmen blijft de auto onder controle. Standaard airbags voorin bieden extra bescherming. De uitvoeringen Avance en Elegance hebben bovendien standaard zij-airbags voor.

Motoren
Eerder dit jaar introduceerde Mitsubishi voor de Carisma een direct ingespoten turbodieselmotor (DI-D). Het is een krachtbron met een cilinderinhoud van 1,9-liter. Hij is stil en levert geweldig veel trekkracht: afhankelijk van de uitvoeringen 215 Nm vanaf 1.700 tpm of 265 Nm vanaf 1.800 tpm. Standaard heeft deze versie een maximum vermogen van 102 pk. De DI-D High Performance (HP) levert maar liefst 115 pk.

De Carisma DI-D blinkt uit in souplesse hij loopt moeiteloos 190 km/u
- en is tegelijkertijd heel zuinig (gemiddeld 5,5 liter per 100 km). Mitsubishi biedt de Carisma ook met een felle en zuinige 1,6-liter multipoint-injectiemotor (73 kW/103 pk) en met de baanbrekende direct ingespoten 1.8 GDI-motor (92 kW/125 pk).

Nieuwe automaat
Voor de 1.8 GDI introduceert Mitsubishi de elektronisch gestuurde INVECS-II viertrapsautomaat nu ook met Sports Mode. Het brein stemt het schakelpatroon af op het rijgedrag van de bestuurder. Bij een sportieve rijstijl schakelt de automaat bij hogere toerentallen. Rijdt de bestuurder wat beheerster, dan zijn schakelpatroon en het moment van schakelen afgestemd op zuinigheid en maakt de automaat optimaal gebruik van de spaarzaamheid die de GDI-motor kan bieden. De Sports Mode schept de mogelijkheid de automaat met de hand te bedienen voor een actieve, sportieve rijstijl.

Sedan & hatchback
De Carisma is er als vanouds in twee gedaantes: Sedan en Hatchback. Er zijn vier uitvoeringen. Aan de basis staat de Classic. Direct valt de complete uitrusting op. Hiertoe behoren twee airbags voorin, ABS en elektronische remkrachtverdeling, centrale portiervergrendeling, stuurbekrachtiging, een in hoogte verstelbaar stuurwiel, airconditioning en elektronische startblokkering. Ook heeft de Carisma een handige in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank (60/40). Als die geheel is omgeklapt, dan heeft de auto een laadvolume van 660 liter (hatchback).

De drie andere uitvoeringen, Comfort, Avance en Elegance, zijn qua uitrusting vooral toegesneden op een bepaalde gebruikersgroep. De Comfort heeft bijvoorbeeld elektrisch te bedienen ramen voor, een verstelbare lendensteun en afstandsbediening voor de centrale portiervergrendeling. De Avance heeft lichtmetalen wielen, mistlampen voor en een dashboard met alu-look. De Elegance heeft een op comfort en stijl afgestemde uitrusting met standaard lederen bekleding, een deels met hout en deels met leer bekleed stuurwiel, elektrische bediende ramen voor en achter en een dashboard met houtmotief.

Onderstel op maat
Het onderstel van de Carisma biedt een hoge mate van stabiliteit en comfort. De grote spoorbreedte voor van 1.475 millimeter draagt daaraan bij. Verder heeft de auto voor en achter een stabilisatorstang. Die onderdrukken overhellen in bochten nog verder. De Carisma heeft rondom onafhankelijke wielophanging. Voor zijn dat MacPherson veerpoten, achter heeft de auto multi-link draagarmen met een corrigerende wielsporing. Dat zorgt voor een meesturend en stabiliteit bevorderend karakter.

Bijzonder is de optie Brake Traction Control. Het is een systeem dat doorslippende wielen bij hard optrekken tegengaat. Het maakt daarbij gebruik van de sensoren van het ABS. Spinnende wielen worden afgeremd tot ze weer grip hebben. Op deze manier levert de motor continu zijn volle prestaties zonder dat de auto uit koers raakt. Het systeem is actief tot een snelheid van 40 km/uur en bewijst zijn effectiviteit bij acceleratie vanuit stilstand en bij het vlot aansnijden van een korte bocht en tegelijk gasgeven.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie