Veenkoloniaal Museum Veendam biedt historische fietsroutes

Bron: Ingezonden persbericht
Ingezonden persbericht

www.veenkoloniaalmuseum.nl

Fietsroutes langs het verleden van scheepsbouwers en zeelieden tijdens Open Monumentendag.

Op donderdag 10 mei begon voor het Kapiteinshuis aan de Ds. Sicco Tjadenstraat c 95 te Nieuwe Pekela het zomerseizoen. Nog enkele dagen en het seizoen is weer voorbij. Een ieder die nog wil genieten van het door zeelieden van ver meegebrachte porselein, heeft nog een paar dagen de tijd.
Tijdens Open Monumentendag sluit het Kapiteinshuis in samenwerking met het Veenkoloniaal Museum te Veendam het seizoen op bijzondere wijze af. Een ieder die in het Veenkoloniaal Museum begint ontvangt na een rondleiding door de zeevaartzalen en de schipperskamer een korte fietsroute richting Kapiteinshuis te Nieuwe Pekela. Voor de echte fietsliefhebbers is er bovendien een veertig kilometer lange fietsroute verkrijgbaar. Deze route voert de fietsers langs oude werfplaatsen in Veendam, Wildervank, Stadskanaal en Oude - en Nieuwe Pekela.
Bij de werfplaatsen zijn nog diverse woningen van werfbazen behouden gebleven. De fietsroute wijst de fietser op deze sporen uit een bijzonder maritiem verleden. Een verleden waarbij meer dan 60 % van de Nederlandse vloot hier was te vinden en een plaats als Nieuwe Pekela tijdens haar maritieme hoogtijdagen dan 190 zeekapiteins kende. Terecht wordt dus door beide musea stil gestaan bij dit varende verleden.
Groepen kunnen op afspraak ook buiten de openingstijden in het Kapiteinshuis terecht.

Tijdens Open Monumentendag is de toegang tot beide musea gratis.

Kapiteinshuis Pekela
Ds. Sicco Tjadenstraat c 95
Nieuwe Pekela

Openingstijden:

Zondagmiddag 2 september 13.30 - 17.00
Donderdag- en vrijdagmiddag 6 & 7 september van 14.00 tot 17.00 Open Monumentendag: zaterdag 8 september 11.00 - 17.00

Veenkoloniaal Museum Veendam
Winkler Prinsstraat 5
Veendam
Openingstijden: di. t/m. vrij 11.00 - 17.00
za. & zo. 13.00 - 17.00

Veendam, 30 augustus 2001

Voor meer informatie:
Hendrik Hachmer, Veenkoloniaal Museum, tel. : (0598) 616393. of (hachmer@veenkoloniaalmuseum.nl)

Foto: De fietsroute voert onder andere langs het Oosterdiep te Veendam waar
eveneens sporen van het rijke maritieme verleden zichtbaar zijn.

Met vriendelijke groeten

Marten Fokkens