Stefan de Groot overtuigt in Landis Formule Ford

Datum nieuwsfeit: 09-09-2001
Bron: Ingezonden persbericht

Stefan de Groot overtuigt in Landis Formule Ford

Tijdens Trophy of the Dunes.

Zandvoort, 9 september 2001. Tijdens de Radio 538 Trophy of the Dunes heeft Geva Racing-coureur Stefan de Groot weer bewezen van grote klasse te zijn. De Hillegommer stuurde zijn Mygale 2001 afgemeten naar de overwinning in de Landis Formule Ford. De tweede plaats ging naar KNAf First Talent Ho-Pin Tung (eveneens Mygale 2001), die zich daarmee tot de absolute top van de klasse mag rekenen. Van Kalmthout Racing-coureur Bas Schothorst finishte op een verdiende derde plaats.

Zoals vele eerdere edities kende ook deze race een nogal hectisch verloop. Een van de redenen daarvoor was een snel drogende baan, die kort voor de start een felle regenbui te verduren kreeg. Niettemin slaagde uiteindelijk winnaar Stefan de Groot goed weg te komen, op de voet gevolgd door de voor Van Amersfoort Racing rijdende Jaap van Lagen. Het duo rondde als eerste de Tarzanbocht. Geva Racing-coureur Tristan te Pas volgde op afstand als derde, maar wist Van Lagen al in de tweede ronde in de Tarzanbocht uit te remmen. In de First Division, het aparte klassement voor chassis van twee jaar en ouder, was het Hoofddorper Marijn van Kalmthout die een absolute wereldstart maakte en direct een aantal plaatsen pakte. Niet minder opvallend was de geweldige inhaalrace van Xavier Maassen. Hij startte helemaal achteraan maar reed zijn Van Diemen 2001 uiteindelijk naar een welverdiende vierde plaats. Ook Ferdinand Kool sloot aanvankelijk het veld met zijn Mygale 2001 om toch nog als achtste te finishen. Helaas was het de rijders ook deze keer niet gegund om de race in één keer uit te rijden. Al na enkele rondes was namelijk een aantal auto s, waaronder de Van Diemen 2001 van Dillon Koster, naast de baan terechtgekomen waarop de wedstrijdleiding besloot de Safety car in te zetten. Vervolgens duurde het nog vele ronden voordat alle gestrande Formule Fords waren geborgen en de race kon worden hervat. Kwam de herstart voor sommige coureurs als geroepen, Geva Racing-coureur Tristan te Pas werd behoorlijk de dupe van de geneutraliseerde race. Hij lag op dat moment namelijk op de eerste plaats, vóór zijn teamgenoot en latere winnaar Stefan de Groot.

De Groot behoorde tot de groep die niet gelukkig was met de herstart: Het veld schoof daardoor weer in elkaar, zodat ik opnieuw moest proberen een gat te slaan. Gelukkig kwam ik in tegenstelling tot mijn teamgenoot Tristan te Pas weer prima weg. Toch bleek zijn voorsprong niet voldoende, want Jaap van Lagen nam al snel de koppositie van De Groot over. Maar niet voor lang, want de Hillegomse student Lucht- & Ruimtevaarttechniek pakte de leiding vliegensvlug weer terug van de uit Wekerom afkomstige Van Amersfoort Racing-coureur. Deze was daar niet bepaald blij mee, maar in zijn haast de schade te herstellen toucheerde hij de Mygale 2001 van De Groot en belandde daardoor zelf naast de baan. Tristan te Pas kon hem bij dit uitstapje niet meer ontwijken en werd de dupe van het race incident; De Blaricummer ging als laatste over de finish met een auto die voor het incident toch beduidend beter presteerde. KNAF First Talent Ho-Pin Tung keerde daarentegen aanzienlijk vrolijker huiswaarts dankzij zijn schitterende, tweede klassering. Bij de herstart heb ik m behoorlijk zitten knijpen, maar gelukkig ging het goed. Dit resultaat smaakt beslist naar meer, aldus de sympathieke Velpenaar die er duidelijk blijk van geeft het juiste ritme gevonden te hebben.

Ook het Hoofddorpse Van Kalmthout Racing deed goede zaken tijdens de Radio 538 Trophy of the Dunes. Naamgever Marijn van Kalmthout pakte de eerste plaats in de First Division en wist daarmee een achterstand van 17punten op Olivier Muytjens (B) om te zetten in één punt voorsprong. Zijn collega Bas Schothorst (Amsterdam) pakte een mooie derde podiumplaats in de A-division, maar Van Kalmthout Racing-coureur Xavier Maassen presteerde welhaast nóg beter: gestart vanaf de 29e positie finishte de uit Meerssen afkomstige coureur slechts drie seconden achter Schothorst op de vierde plaats!

Het volgende optreden van de Landis Formule Ford is 23 september a.s. op het beruchte circuit van Spa Francorchamps. Het is echter de vraag wat er daarna gaat gebeuren, want op dit moment is het nog onduidelijk hoe de afgebroken race van Assen zal worden verrekend . Officieel tellen de tijdens deze race vergaarde punten niet mee. Het is bovendien nog niet duidelijk of er een herkansing kan worden geprogrammeerd. De zaak ligt nu op de groene tafel en goedbeschouwd zijn er twee scenario s: de verdiende punten alsnog toekennen, of een inhaalrace op de agenda. In het laatste geval zou dat wel eens kunnen betekenen dat er op zondag 7 oktober a.s. twee races op één dag worden gereden. Hoe dan ook, in beide gevallen zal dit ingrijpende gevolgen hebben voor het klassement.

Voor de redactie:

Meer informatie wordt u graag verstrekt door Marijn van Kalmthout, telefoon (06) 53 28 04 60