FNV Bouw en IG BAU breiden hulp uit aan elkaars leden

Datum nieuwsfeit: 10-09-2001
Bron: FNV Bouw
FNV Bouw

Meer hulp bij werk over de grens
FNV Bouw en IG BAU breiden hun hulp uit aan leden die over de grens gaan werken. Vorig jaar al spraken de bonden af over en weer leden te helpen die in het buurland worden gedetacheerd. Nu gaat deze gratis hulp ook gelden voor leden die bij een werkgever in het andere land in dienst treden. Wel moeten zij zich naar de bond in het werkland laten overschrijven als ze daar langer dan 12 maanden blijven.

In juni 2000 spraken de bouwbonden uit België, Duitsland en Nederland op een gezamenlijke conferentie in Maastricht af nauwer samen te werken. Onderdeel daarvan was hulp aan leden die over de grens gedetacheerd werden: de bond in het andere land verleent dezelfde hulp als aan eigen leden.

FNV Bouw en IG BAU uit Duitsland hebben nu in een aanvullende overeenkomst die hulp uitgebreid. Wie een werkgever zoekt in het buurland, kan ook rekenen op de steun van de bond daar. De bonden zullen elkaar van voldoende informatie voorzien: over de CAO en over wettelijke regelingen. Verder zullen ze informatiepakketten samenstellen voor leden die 'migratie' overwegen.

De aanvullende overeenkomst werd op woensdagmiddag 5 september feestelijk ondertekend door de beide voorzitters, Klaus Wiesehügel van IG BAU en Roel de Vries van FNV Bouw. Dat gebeurde in de marge van het IBBH-congres in Kopenhagen.

FNV Bouw
Postbus 520 3440 AM Woerden