Actie Bouwasbest West-Friesland uitgebreid

Datum nieuwsfeit: 10-09-2001
Westelijke Land- en Tuinbouworganisatie (WLTO)

Nummer : 2001-16
Datum : 10 september 2001

Actie Bouwasbest West- Friesland uitgebreid naar alle Westfriese gemeenten

WLTO-pilot Asbestverwijdering geslaagd

De WLTO-pilot Asbestverwijdering West-Nederland heeft op snelle, effectieve en voordelige wijze geresulteerd in de verwijdering van bijna 9.000 vierkante meter asbestdak bij 15 agrarische bedrijven. Hiermee is de pilot Asbestverwijdering West-Friesland geslaagd. De WLTO heeft samen met de Westfriese gemeenten besloten het verwijderen van asbest uit te breiden van drie naar alle 13 Westfriese gemeenten. De voorlichtingsbijeenkomsten over het verwijderen van asbest gaan binnenkort in deze gemeenten van start.

De pilot was een onderdeel van het project Actie Bouwasbest West-Friesland. Eind 2000 heeft het Sociaal Wetenschappelijk Bureau (van het samenwerkingsorgaan West-Friesland) in opdracht van de WLTO en het Sum (Samenwerking Uitvoering Milieutaken) onderzocht wat de daadwerkelijke hoeveelheid asbest op agrarische bedrijven is. Uit dit onderzoek is gebleken dat het om aanzienlijke hoeveelheden gaat. Daarom heeft de WLTO in mei 2001 de Stichting Asbestverwijdering West-Nederland opgericht. Deze stichting wil een bijdrage leveren aan het oplossen van de asbestproblematiek bij agrarische bedrijven en wel op een maatschappelijk verantwoorde en economisch haalbare manier.

De WLTO organiseert voor haar Westfriese leden vijf voorlichtingsbijeenkomsten over het project Actie Bouwasbest West-Friesland. Diverse deskundigen informeren de leden over de aanpak, werkwijze, kosten en risico's van het verwijderen van asbest. Er is informatie beschikbaar over het plaatsen van nieuwe daken en een accountant vertelt over de fiscale aspecten. Bovendien komen de resultaten van de pilot aan de orde.

Voorlichtingsbijeenkomsten 2001

* De afdelingen Wester Koggenland en Wognum 13 september

Locatie: De ridder St. Joris in Berkhout

* De afdelingen Opmeer en Obdam
17 september
Locatie: de Vriendschap in Wadway

* De afdelingen Drechterland en Venhuizen 20 september

Locatie: de Rode Leeuw in Venhuizen

* De afdelingen Wervershoof, Zwaagdijk-Oost, Noorder Koggenland
25 september

Locatie: Rabobank in Zwaagdijk Oost

* De afdelingen Andijk en Stede Broec
4 oktober

Locatie: Rabobank in Zwaagdijk Oost

Alle bijeenkomsten starten om 20.00 uur.

Noot van de redactie,

Noot voor redacties