CDA start onderzoek naar gedrag en uitlatingen Van der Land

Datum nieuwsfeit: 11-09-2001
Bron: CDA

CDA start feitenonderzoek naar gedrag en uitlatingen Van der Land

Het CDA start een feitenonderzoek naar de uitlatingen en gedragingen van de heer Van der Land, nu en in het verleden. Het onderzoek zal zo snel mogelijk worden afgerond. Het bestuur zal zich vervolgens buigen over de resultaten van het onderzoek.

De heer Van der Land en diens beweging Christelijke Koers verzetten zich tegen de kandidatuur van andersgelovigen voor vertegenwoordigende functies binnen het CDA. In het bijzonder heeft hij nu bezwaar tegen het kamerlid Coskun Cörüz die moslim is. In een groot aantal media heeft de heer Van der Land op niet mis te verstane en vaak kwetsende wijze zijn standpunt verkondigd.

Eerder keerde de beweging zich in vaak kwetsende uitlatingen tegen andere andersgelovige volksvertegenwoordigers van het CDA en tegen homoseksuele CDA-kamerleden.

In het Program van Uitgangspunten staat dat een ieder die de politieke overtuiging onderschrijft lid kan worden van het CDA en de partij kan vertegenwoordigen. Dit geldt dus ook voor andersgelovigen.

De discussie over deze zaak is rondom de totstandkoming van het CDA in 1980 en rondom de herziening van het Program van Uitgangspunten in 1993 uitvoerig gevoerd binnen de partij. De overgrote meerderheid van de leden kan zich vinden in deze officiële partijlijn.