Cameratoezicht succesvol bij opsporen straatrovers Utrecht

Datum nieuwsfeit: 11-09-2001
Bron: Politie Utrecht

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 11-09-2001

Politieberichten districten stad Utrecht, 09.30 uur
FC Utrecht - Grazer AK

UTRECHT - FC Utrecht speelt donderdag 13 september om kwart over acht haar eerste wedstrijd in de UEFA-cup tegen Grazer AK. Er worden ongeveer 300 supporters van de Oostenrijkse club verwacht. De wedstrijd is inmiddels uitverkocht.

Om dit eerste duel van FC Utrecht in de UEFA-cup veilig te laten verlopen, zal tijdens de wedstrijd extra politie worden ingezet in de vorm van een peloton ME, paarden, honden en een aantal vrijwilligers. Om de beide supportersgroepen gescheiden te houden, worden containers geplaatst.

Alle politie-agenten die donderdag dienst hebben ten behoeve van het voetbal, dragen een fluorescerend vest om hun herkenbaarheid te vergroten.

Tijdens de wedstrijd is het normale alcoholverbod van kracht, waarbij geldt dat aan het publiek geen alcohol mag worden verkocht.

Volgens de Wet op de Identificatieplicht (WID) is iedereen verplicht om - tijdens bezoek aan een voetbalwedstrijd - een legitimatiebewijs bij zich te hebben.

Voorafgaand aan de wedstrijd worden verkeersopstoppingen verwacht rond het stadion omdat bij de afslag Stadion vanaf de Waterlinieweg slechts één rijstrook beschikbaar is door werkzaamheden. Dit zal tevens een toenemende verkeersstroom opleveren op de verkeerspleinen Laagraven en Lunetten en knooppunt Rijnsweerd.

Om ervoor te zorgen dat bezoekers op tijd bij de wedstrijd aanwezig kunnen zijn, biedt FC Utrecht diverse alternatieven:

· Pendelbussen vanuit Houten, Nieuwegein, IJsselstein, Maarssen en Zeist. (Voor informatie over opstaptijden en locaties belt u met klantenservice Connexxion, 0900-2666399.)

· Parkeergelegenheid op diverse parkeerplaatsen in de Uithof. Daarna pendelbussen van en naar het stadion.

· Openbaar vervoer vanaf het Centraal Station Utrecht op vertoon van de toegangskaart voor de wedstrijd.
Foutparkeerders zullen worden bekeurd.

Straatroof

UTRECHT Maandagmiddag om twaalf uur werd in de Leidseveertunnel een 32-jarige vrouw uit Utrecht van haar laptop beroofd. Op het moment dat zij daar fietste werd zij ingehaald door twee jongens op een scooter. Een van de twee griste de laptoptas tussen de snelbinders weg. De twee straatroververs verdwenen daarna in de richting van het Smakkelaarsveld. Het overvallenteam Robuust heeft de zaak in onderzoek.

Cameratoezicht succesvol

UTRECHT Zaterdagochtend 8 september om half vier werd op het Achter Clarenburg een 34-jarige man uit Utrecht beroofd van zijn portemonnaie. De daders maakten hierbij gebruik van een vuurwapen. Het slachtoffer werd dermate hard voor zijn hoofd geslagen dat hij zich in het ziekenhuis moest laten behandelen. Het slachtoffer kon een goede omschrijving van de daders geven.

Aan de hand van opgenomen videobeelden van de in de binnenstad geplaatste cameras werden een aantal mannen geselecteerd die aan het opgegeven signalement voldeden. Zij hielden zich op het moment van de beroving verdacht op in de omgeving waar het slachtoffer werd beroofd. In de loop van zaterdag werden twee Utrechters van 19 en 17 van hun bed gelicht. Na verhoor bekenden zij de gewapende overval te hebben gepleegd. De twee worden vandaag voorgeleid aan de rechter-commissaris.

Belediging kost duizend gulden

UTRECHT Een 29-jarige Utrechter kreeg maandagmiddag een bekeuring van duizend gulden voor het beledigen van agenten.
Tijdens de surveillance zagen de agenten dat de bestuurder diverse verkeersovertredingen pleegde. Hij kreeg een stopteken en zette zijn auto stil op de Zamenhofdreef.

Toen de agenten de 29-jarige man aanspraken op zijn rijgedrag werd hij onmiddellijk beledigend. Nadat de man meerdere malen gewaarschuwd was ging hij toch door. De agenten besloten de man aan te houden. Dit ging gepaard met verzet. Uiteindelijk lukte het de Utrechter aan te houden.