Resultaten Athlon conform verwachtingen

Athlon Groep

12 september 2001, Hoofddorp

Resultaten Athlon conform verwachtingen

Athlon Groep (autoleasing en -verhuur, dealerbedrijven en autoschadeherstel) heeft in het eerste halfjaar van 2001 een omzetgroei behaald van 14% tot EUR 636 mln (1e halfjaar 2000 EUR 560 mln). Het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening vóór belasting daalde met 6% tot EUR 20,1 mln (1e halfjaar 2000 EUR 21,3 mln). De nettowinst bedroeg EUR 12,2 mln (2000: EUR 14,3 mln) een daling van 15%.
De terugval in resultaat is geheel te wijten aan het verlies van EUR 4,1 mln bij het Duitse verhuurbedrijf CC Raule. Exclusief CC Raule steeg het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening voor belasting met 11,5% tot EUR 24,2 mln (2000: EUR 21,7 mln); hiervan is 10,7% autonoom. De nettowinst exclusief CC Raule bedraagt EUR 16,3 mln (+12%).

Athlon Groep heeft na een strategische heroriëntatie besloten zich te gaan richten op de verdere internationale expansie van haar full service lease activiteiten en op de internationalisatie van het CARe Schadeservice-concept. Athlon beschouwt de dealerbedrijven niet meer als kernactiviteit. Verwezen wordt naar een apart persbericht hierover van heden.
Op 11 september jl. is een intentieverklaring getekend voor de verkoop van alle Nederlandse dealerbedrijven aan Stern Groep N.V.Begin dit jaar heeft Athlon Groep besloten CC Raule te verkopen. Er worden gesprekken gevoerd die de verwachting rechtvaardigen dat in het vierde kwartaal van dit jaar een transactie tot stand komt. In september is ook een contract getekend voor de verkoop van het onroerend goed Amstel III in Amsterdam Zuid-Oost.

De Raad van Bestuur handhaaft de eerder uitgesproken verwachting over geheel 2001 van een resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening na belasting exclusief CC Raule van circa EUR 33 mln.De desinvesteringen van de dealerbedrijven en CC Raule betekenen een sterke toename van het aansprakelijk vermogen.

Eliminatie van CC Raule uit de cijfers van 2000 en 2001 geeft volgens bestuursvoorzitter Henk Bierstee een duidelijker beeld voor de beoordeling van Athlon Groep in 2001. Athlon Groep exclusief CC Raule laat in het eerste halfjaar een autonome omzetstijging zien van 22% (inclusief CC Raule: 16%). Deze autonome omzettoename is vooral gerealiseerd in de lease- en verhuuractiviteiten (met een stijging van 32%) en schadeherstel (met een stijging van 13%). De autonome omzet van de dealers daalde fractioneel met 1%.