Beïnvloeding activiteiten KBC door ramp VS

Datum nieuwsfeit: 12-09-2001
Bron: KBC
KBC

De tragische gebeurtenissen van 11 september beïnvloeden de activiteiten van KBC niet noemenswaardig

(12/9/2001)

Samenvatting: Noch wat de directe kredietrisico's, noch wat de marktactiviteiten betreft, hebben de gebeurtenissen in de USA van gisteren 11 september noemenswaardige invloed op de activiteiten en resultaten van KBC.
Omschrijving: Het betalingsverkeer in USD is verstoord, doch gezien de kwaliteit van onze tegenpartijen en de beperkte rechtstreekse gevolgen op hun activiteiten van voormelde gebeurtenissen, stellen zich hier geen financiële problemen.

De marktactiviteiten en meer bepaald de aandelengebonden activiteiten en de handel in afgeleide producten zijn op dit ogenblik zeer beperkt. De impact op de - grotendeels ingedekte - posities zal mede afhangen van het verdere verloop van de beurskoersen, doch is momenteel, zelfs bij de huidige vrij algemene verzwakking, beperkt.

In het domein van de kredieten is er geen enkele rechtstreekse invloed.

Ook wat de verzekeringsactiveiten betreft, heeft KBC noch in haar direct verzekeringsbedrijf, noch via haar herverzekeringsactiviteiten een openstaand risico.

De mogelijke negatieve impact op de economische activiteit in haar geheel kan op dit ogenblik moeilijk worden ingeschat. Gezien echter onder meer de goede kwaliteit van zowel de krediet- als de verzekeringsportefeuille, zoals bleek ter gelegenheid van de publicatie van de halfjaarresultaten, mag - behoudens nieuwe onverwachte ontwikkelingen - worden verwacht dat eventuele gevolgen beperkt zullen blijven.

De directie van KBC Bank & Verzekering is geschokt door de tragische gebeurtenissen in de Verenigde Staten en biedt haar oprechte deelneming aan aan het Amerikaanse volk en meer in bijzonder aan de leiding van alle getroffen bedrijven en hun personeelsleden en families.

Contactinfo: Journalisten kunnen steeds contact opnemen met de KBC-Persdienst, tel. 02 429 85 45.