Strategische heroriëntatie Athlon Groep

Athlon Groep

Strategische heroriëntatie Athlon Groep

Hoofddorp, 12 september 2001

Athlon Groep (autoleasing en -verhuur, dealerbedrijven en autoschadeherstel) heeft na een strategische heroriëntatie besloten zich te gaan richten op de verdere internationale expansie van haar full service lease activiteiten en op de internationalisatie van het CARe Schadeservice-concept. Athlon beschouwt de dealerbedrijven niet meer als kernactiviteit, aangezien deze beperkte groeimogelijkheden hebben, per saldo steeds minder synergie opleveren met de andere kernactiviteiten en cyclischer van aard zijn. Inmiddels is een intentieverklaring getekend met Stern Groep N.V. voor de verkoop van alle Nederlandse dealerbedrijven. Met het genomen besluit verwacht Athlon haar financiële doelstellingen, waaronder een gemiddelde groei van de winst per aandeel van ca. 10% per jaar in de toekomst te kunnen blijven realiseren. Bij het realiseren van deze doelstellingen is de focus vooral gericht op autonome groei in zakelijke, beperkt cyclische, internationale markten.

Athlon streeft naar winstgroei en continuïteit van de onderneming. Daarbij stelt zij zich ten doel een rendement op het eigen vermogen van minimaal 13% en een gemiddelde groei van de winst per aandeel van ca. 10% per jaar. Bij het realiseren van deze doelstellingen is de focus vooral gericht op autonome groei in zakelijke, beperkt cyclische, internationale markten.

Ten einde bovengenoemde doelstellingen te realiseren, is Athlon actief in drie kernactiviteiten: autoleasing- en verhuur, dealerbedrijven en autoschadeherstel. Recente toetsing van ieder van de drie kernactiviteiten aan de doelstellingen heeft doen blijken dat de dealeractiviteiten daaraan niet meer voldoen: de dealerbedrijven hebben beperkte groeimogelijkheden, leveren per saldo steeds minder synergie op met de andere kernactiviteiten en zijn cyclisch van aard. Derhalve ziet Athlon geen voordelen meer voor het hebben van dealerbedrijven in verschillende landen.

Uit het vorenstaande heeft de Raad van Bestuur de conclusie getrokken dat de dealeractiviteiten niet langer tot de kernactiviteiten van Athlon behoren.

Autoleasing en daaraan gekoppelde verhuur krijgen bij de invulling van de groeistrategie prioriteit. Athlon heeft de ambitie om in operationele lease één van de toonaangevende aanbieders in Europa te zijn. Hierbij is de focus voor uitbreiding in eerste instantie gericht op Duitsland en Frankrijk waar operationele lease nog in een fase van ontwikkeling verkeert. Op termijn behoren ook andere Europese landen tot de mogelijkheden. Schadeherstel past naast leasing in de strategie omdat deze activiteit zich niet alleen leent voor groei, maar ook een vernieuwend en onderscheidend karakter heeft. Daarmee biedt het concept ook goede mogelijkheden voor internationale expansie. In België is Athlon vorig jaar gestart met de opbouw van een schadeherstelketen. Expansie in andere landen wordt onderzocht.

Door de heroriëntatie zal het profiel van Athlon Groep veranderen in "een beursgenoteerde, internationale groep met onderscheidende producten en activiteiten in full service autoleasing en direct daaraan gerelateerde activiteiten als autoverhuur en autoschadeherstel voor de zakelijke markt".

Met het genomen besluit verwacht Athlon haar financiële doelstellingen, waaronder een gemiddelde groei van de winst per aandeel van ca. 10% per jaar, in de toekomst te kunnen blijven realiseren.

Voor nadere informatie:
Athlon Groep N.V.
J.E. Demper, secretaris Raad van Bestuur
Telefoon: 023-5615105 / E-mail: (info@athlon.nl)

Tot Athlon Groep behoren:
Autoleasing: Interleasing Nederland, Interleasing Belgium, Interleasing Luxembourg, International Fleetmanagement (B), Hiltermann Lease Service (NL), Sympalease (NL), Vemo (NL), Zanlease (NL), Autop Lease (F), AV Leasing (D), Autop Deutschland (D), Unilease (NL/B, 50%) Autoverhuur: ATRENT Automotive (NL), Interleasing Rent (B), CC Raule Autovermietung (D), Autop Rent (F), SDL (F) Dealerbedrijven: Baan Twente, Autobedrijf Beemsterboer De Vries, Autobedrijf Prinsenhof, Automobielbedrijf Boekenroode, Chrysler Jeep Heemstede, Chrysler Amstelveen, E.G.A.C., Romeyn & Van Zanten, Autohaus Taunus (D)
Autoschadeherstel: CARe Schadeservice (NL, 44 vestigingen) Website: www.athlon.nl