Citroën introduceert concept car C-Crosser op IAA Frankfurt

Datum nieuwsfeit: 12-09-2001
Carros

Citroënbundelt innovaties in multifunctioneel model

Revolutionaire concept car C-Crosser op IAA in Frankfurt

(12 september 2001)

Ter gelegenheid van de IAA van Frankfurt 2001 verzamelt Citroën al haar vindingrijkheid in de revolutionaire concept car C-Crosser. Het merk laat hiermee zien dat het een helder beeld van de toekomstige auto voor ogen staat. De C-Crosser vertolkt de visie van Citroën op de SUV (Sports Utility Vehicle) van de toekomst.

Met zijn modulaire bouw en multifunctionele interieur past deze concept car zich aan de meest veelzijdige wensen aan. Een uiterst onalledaags ontwerp dat interieurruimte wint dankzij ver naar voren geplaatste voorstoelen en de passagiers een hoge zitpositie met panoramisch blikveld geeft, die de natuurlijke scheidslijn tussen binnen en buiten doet vervagen.

Open ruimte
Het ruimtelijk concept biedt ruimte aan drie voorpassagiers, waarbij het de chauffeur vrij laat in zijn keuze links, rechts of in het midden plaats te nemen. Drive by wire-technologie maakt het mogelijk de auto vanaf willekeurig welke voorstoel te bestuderen. Om voetruimte te winnen, zijn alle functies naar het stuur verplaatst. De bestuurder kan vanaf het stuur gas geven, schakelen en remmen. Dankzij de opstelling van de voorstoelen genieten ook op de achterstoelen drie personen van riante beenruimte. De compacte auto is 4,28m. lang.

Modulaire opbouw
De modulaire opbouw van de carrosserie maakt veelzijdig gebruik van de C-Crosser mogelijk. Met een simpele druk op de knop wordt de auto getransformeerd van een zespersoons naar een driepersoons pick-up met een volledig vlakke laadvloer van 1,20 bij 1,90 m en in hoogte verstelbare laaddrempel. Lange voorwerpen kunnen worden vervoerd dankzij elektrisch te openen panelen in het dak. Vier bestuurbare wielen, een 2.0 HPi benzinemotor met directe inspuiting en de nieuwste generatie Hydractive III geven de auto veelzijdig gebruiksgemak in moeilijk begaanbaar terrein. De bodemspeling kan in hoogte worden vergroot van 14 tot 20 cm in slecht terrein. De elektronische viscosekoppeling, ESP (elektronisch stabiliteitsprogramma) in combinatie met antislipregeling (ASR) staan borg voor een veilig weggedrag op iedere ondergrond. De riante wieluitslag van 15 cm stelt de auto in staat in onbegaanbaar terrein altijd vier wielen aan de grond te houden.

Hydractive III maakt beloftes waar
De schat van ervaring die is opgebouwd en is verwerkt in Hydractive III, de combinatie van het enorme potentieel en de grote flexibiliteit van elektronica en hydraulica stelt Citroën in staat een auto te presenteren die op alle mogelijke soorten wegdek een voorbeeldig weggedrag en comfort biedt. Het innovatieve ontwerp van het Hydractive III veersysteem maakt aanpassing van de wagenhoogte mogelijk, afhankelijk van snelheid en de toestand van het wegdek. De bestuurder kan kiezen voor twee standen van het systeem, een op sportief gebruik gerichte stand en een op meer comfort gerichte stand. Hydractive III was al bekend van de C5, voor de C-Crosser voegt Citroën als nieuwe dimensie uiterst lange veerwegen toe aan dit veersysteem. Het zijn deze lange veerwegen die in combinatie met de elektronica de wielen in elke situatie optimaal wegcontact bieden. De C-Crosser kent twee wagenhoogtes, 140 mm op de weg en 200 mm op onverhard terrein, waarbij dubbele triangels van de wielophanging veerwegen van liefst 150 mm mogelijk maken. Deze Citroën C-Crosser staat op elk wegdek borg voor optirnaal comfort en een verbazingwekkend weggedrag.

Elektronische functies aan het stuur
Dc C-Crosser biedt een nieuw concept voor autorijden in de toekomst dankzij elektronische bediening van alle rijfuncties vanaf het stuur. Het staat de bestuurder vrij om zijn positie te bepalen en zijn stuur te plaatsen waar hij wenst, voor de linker, de rechter of de middelste voorstoel. De ruimtewinst is aanzienlijk, de positie van bestuurder en passagiers biedt extra veiligheid dankzij het ontbreken van pedalen en mechanische delen in de stuurkolom die in geval van een aanrijding de inzittenden kunnen verwonden. De bediening van rijfuncties aan het stuur verhoogt de snelheid van handelen en verbetert de reacties van een bestuurder. De bestuurder kan optrekken, remmen, schakelen vanaf het stuurwiel, dat op 4jn beurt elektrisch snelheidsafhankelijk bekrachtigd is.

Variabele, elektrische stuurbekrachtiging
De elektrische stuurbekrachtiging maakt een enorme variatie mogelijk van wieluitslag in relatie met stuurwielverdraaiing, geheel afhankelijk van de gereden snelheid. Zo volstaat bij parkeermanoeuvres tweederde verdraaiing van het stuurwiel - bij andere auto's is dit doorgaans 2,5 verdraaiing - om de maximale uitslag te bereiken. Bij hogere snelheden neemt de bekrachtiging af voor een grotere precisie De auto is bovendien voorzien van stuurbare achterwielen. Bij lagere snelheden en stadsgebruik draaien de achterwielen in tegengestelde richting van de voorwielen, zodat een uitzonderlijke handelbaarheid mogelijk wordt. Bij hogere snelheden draaien de achterwielen parallel aan de voorwielen, resulterend in grotere stabiliteit.

Optimale remwerking
De elektronische bediening van remmen voorziet in een verdeling van de remdruk over elk wiel. Afhankelijk van de mate van grip van elk wiel, benut dit systeem het maximale remvermogen van het integrale systeem, dat bovendien voorzien is van Brake Assist System (BAS) en Electronic Stability Program (ESP). De mogelijkheden van de combinatie van elektronica en hydraulica is veelbelovend, zodat de C-Crosser de visie van Citroën op de toekomst goed vertolkt.