Skoda Auto stapt in de hogere middenklasse

Skoda Superb wereldpremière

Skoda Auto stapt in de hogere middenklasse

(12 september 2001)

Op een van de belangrijkste autotentoonstellingen - de IAA Frankfurt 2001 -presenteert Skoda zich als een automerk dat zich snel ontwikkelt. Het fundament voor meer toekomstig succes wordt nu versterkt met een uitbreiding van de modelreeks. Skoda zet namelijk voet in het meest veeleisende autosegment, de hogere middenklasse. De modelreeks van Skoda Auto strekt zich nu uit van de Skoda Fabia Classic, de Octavia (inclusief de luxe versies Laurin en Klement) tot de nieuwe Skoda Superb, die in Frankfurt zijn wereldpremière beleeft.

De nieuwe Skoda Superb bouwt voort op een traditie van 100 jaar en positioneert het merk - na een lange onderbreking - weer als een fabrikant van topautomobielen uit de hogere klasse. De naam Superb grijpt terug naar het prestigieuze Skoda-model uit de jaren '30 en '40, dat wereldwijd een uitstekende reputatie genoot en bijzonder populair was. Behalve dat deze een herinnering is aan een lange traditie, geeft de naam Superb tevens uitdrukking aan het huidige niveau en image van het merk en zijn modellen. Voorheen werd Skoda voornamelijk geassocieerd met de productie van betaalbare auto's. Met de Superb profileert Skoda zich echter ook als fabrikant van hoogwaardige automobielen, die tegemoet komt aan de hoge eisen van klanten uit de hogere marktsegmenten.

De bijzonder ruime en elegante Skoda Superb wordt op de IAA in Frankfurt voor het eerst aan het publiek gepresenteerd en is prominent aanwezig op de Skoda-stand. Het design van zowel het exterieur als interieur is tijdloos en wordt gekenmerkt door bekende eigenschappen van Skoda auto's: een statige uitstraling en geavanceerde techniek.

De nieuwe Skoda Superb bevindt zich in de bovenste middenklasse en is een uitbreiding van de huidige modellenreeks, die op dit moment bestaat uit de populaire Skoda Fabia en Skoda Octavia. Skoda's traditie van het bouwen van grote auto's met krachtige motoren gaat terug tot de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw. Het merk ontwikkelde toen 15 grote modellen voorzien van een 6- of 8-cilinder motor; de cilinderinhoud varieerde van 1,8 tot 6,6 liter. De populariteit bleek wel uit het feit dat in 1925 president T.G. Masaryk van het toenmalige Tsjecho-Slowakije rondreed in een 6-cilindermodel en dat een groot aantal modellen geëxporteerd werd naar verschillende landen - en niet alleen in Europa! De auto's van Mladá Boleslav maakten furore in Japan en waren zelfs in gebruik bij de Royal Court.

De eerste luxueuze Skoda Superb werd in 1934 geïntroduceerd voor het publiek. Hij was beschikbaar als vierpersoons twee- of vierdeurs en als zespersoons vierdeurs. Deze laatste uitvoering beschikte over een 2,5 liter 40 kW (55 pk) 6-cilinder motor die de Superb een indrukwekkende topsnel held van 110 km/h gaf. Zelfs toen al had de Superb merkonderscheidende kenmerken in styling en design (een frame met een centrale draagbalk en scharnierende wielassen, enz.). Het was Skoda's grootste en meest luxueuze model. In later jaren werd de Superb verschillende keren gemodificeerd en gemoderniseerd; er werd zelfs een 4,0 liter 8-cilinder met 70 kW (90 pk) ontwikkeld. De auto bleef in productie tot 1949. Dit jaartal betekende het voorlopig einde van Skoda's aanwezigheid in de hogere middenklasse. Maar in 2001 is Skoda weer terug in de markt waar het zulke hoge ogen gooide.

De lancering van de Skoda Superb is de bevestiging en het hoogtepunt van de veranderingen, die zich de afgelopen jaren binnen de onderneming hebben afgespeeld. De grote investering in nieuwe modellen en in het image van het merk hebben geresulteerd in een explosieve verkoopstijging binnen Europa. Skoda krijgt nu alom positieve reacties, in het bijzonder als het gaat om 'value for money', de hoge kwaliteit, de uitgebreide modelreeks, het tijdloze, elegante en klassieke design, de ingenieuze en geraffineerde details en - last but not least - de veelzijdige gebruikswaarde. Met de Skoda Superb wil het merk zich wederom doen gelden als een internationaal kwaliteitsmerk dat kan voldoen aan zelfs de hoogste eisen van zijn klanten, zonder de prijs-kwaliteitverhouding uit het oog te verliezen. De positie van Skoda als belangrijk Europees autofabrikant wordt hiermee geconsolideerd.

Een kenmerkt van alle Skoda-modellen is hun ruimte, comfort en veelzijdigheid. Daarmee zetten ze een geheel nieuwe standaard in hun klasse. Bij zijn introductie in 1996 vertegenwoordigde de Skoda Octavia het nieuwe gezicht van Skoda: een merk dat vooruit loopt op zijn concurrenten. Hetzelfde geldt voor de Skoda Fabia. Aan de criteria die hem in het segment kleine auto's plaatsen, kleven te veel restricties. Volgens zijn eigen standaard zou de auto zich een lagere middenklasser kunnen noemen. Het is moeilijk om de Skoda--modellen in te delen in de traditionele categorieën. Immers, de verwachtingen van klanten worden meer dan ruimschoots overtroffen. De Skoda Superb volgt uiteraard deze innovatieve aanpak en biedt de klant 'meer auto' voor zijn geld.

De Skoda Superb heeft een klassieke sedan-carrosserie (4.803 mm lang) van een typerend Skoda-ontwerp. De uitzonderlijk lange wielbasis (2.803 mm) staat aan de basis van een forse binnenruimte, niet alleen voor de inzittenden voorin, maar met name ook voor de achterpassagiers. Het comfort en de ruimte achterin zijn uniek voor de hogere middenklasse en zullen zelfs de meest veeleisende klanten tevreden stellen.

Net als andere Skoda-modellen is de Superb beschikbaar in drie uitvoeringen, Classic, Comfort en Elegance. Daarnaast is tegen geringe meerprijs voor elke uitvoering een groot aantal aantrekkelijke extra's beschikbaar. Er zijn vijf motoren leverbaar voor de Superb: drie energieke benzinemotoren 85 kW (115 pk), 110 kW (150 pk) en 142 kW (193 pk) en twee zuinige dieselmotoren 96 kW (130 pk) en 114 kW (155 pk). De V6-motoren zijn de krachtigste uit het programma en koppelen uitstekende prestaties aan voortreffelijke rijeigenschappen

Alle Skoda-modellen zijn voorzien van een geavanceerde technische uitrusting, zoals Bi-xenon koplampen, uitschuifbare koplampsproeiers, bijzonder effectieve aërodynamische ruitenwissers, elektronische remassistent en de nieuwste generatie ESP. Andere voorzieningen die speciale vermelding verdienen zijn de 'Tiptronic' automatische transmissie die hand matig schakelen toestaat, de airconditioning met uitstroomopeningen voor de achterpassagiers en 'koelboxen' in het dashboard, een electro-chromatische achteruitkijkspiegel met automatische anti-verblindingsstand en diverse andere vooruitstrevende voorzieningen.

De Skoda Superb heeft veel technische oplossingen die kenmerkend zijn voor Skoda en die het rijcomfort ten goede komen. Ze omvatten onder meer een CargoFlex systeem waarmee de bagageruimte variabel kan worden ingedeeld, een grote parapluhouder (inclusief paraplu!) in het linkerachterportier, een passagiersstoel voorin met een uitklapbare beensteun voor de achterpassagier, verlichte deurgrepen binnenin en buitenspiegels met ingebouwde instapverlichting.

Skoda heeft voor de Superb zulke hoge normen gesteld, dat het niet terugdeinst een levenslange mobiliteitsgarantie af te geven. De garantie dekt de kosten in het geval een wegsleepdienst moet worden ingeschakeld, de auto (indien nodig) naar een Skoda Service Centrum moet worden gesleept en andere kosten waarmee de eigenaar en zijn inzittenden worden geconfronteerd (overnachting in een hotel, een vervangend voertuig, transport, enz.). De garantie kan verschillen in de diverse landen en wordt uitvoerig beschreven in het onderhoudsboekje. De mobiliteitsgarantie vereist wel dat de auto één keer per jaar een onderhoudsinspectie krijgt in een SkodaAuto servicecentrum.

Veel vaker zal de Superb overigens niet in de garage staan, want het onderhoudsschema maakt gewag van lange intervallen: voor de benzinemodellen 30.000 kilometer en voor de dieselmodellen zelfs 50.000 km. De maximum tijd tussen twee servicebeurten bedraagt twee jaar. Afhankelijk van het gebruik geeft de boord computer aan wan neer de auto toe is aan een onderhoudsbeurt. De informatie verschijnt keurig en goed leesbaar op het multifunctionele display. Afgezien van de kostenbesparing, is dit schema met lange intervallen bijzonder milieuvriendelijk: tijdens zijn technisch even heeft de Skoda Superb aanzienlijk minder olie nodig dan zijn concurrenten.