Ramp VS raakt ook Flevolands bedrijfsleven

Bron: Kamer van Koophandel Lelystad
Kamer van Koophandel Lelystad

RAMP VS RAAKT OOK FLEVOLANDS BEDRIJFSLEVEN

(persbericht d.d. 12 september)

Zo'n 200 Flevolandse bedrijven hebben zakelijke contacten met de Verenigde Staten. Nog eens 40 bedrijven in Flevoland zijn van oorsprong Amerikaans, of zijn in handen van Amerikaanse bedrijven. Wat de gevolgen van de ramp van dinsdag zullen zijn, is nog niet in te schatten: dŠt het gevolgen heeft is zeker.

De kamer van koophandel heeft zowel in New York als Atlanta netwerkpartners om de Amerikaanse markt te bewerken voor Flevolandse bddrijven. De New Yorkse partner is weliswaar gevestigd op Manhattan, maar is niet getroffen door de ramp. Uit de eerste contacten is tot nu toe niet gebleken dat in het World Trade center Flevolandse bedrijven aanwezig waren. Toch wordt de afdeling Internationale handel van de kamer van koophandel sinds dinsdagmiddag gebeld door diverse bedrijven met relaties in Amerika.
Het eerste advies dat Andrť van der Kooij, manager van deze afdeling, geeft: laat weten aan je zakenrelaties dat je meeleeft. Via de telefoon, of beter nog via e-mail. "Gezien het enorme aantal slachtoffers is het zeer wel denkbaar dat je zakenrelatie getroffen is: wellicht niet persoonlijk, maar wel in de vorm van familie of vrienden. Men zal het, de Amerikaanse cultuur kennende, beslist op prijs stellen om een persoonlijke blijk van medeleven te ontvangen."

Wat betreft de zakelijke kant is een algemeen advies minder makkelijk te geven. Ondernemers die op de een of andere manier met specifieke problemen worden geconfronteerd kunnen het beste contact opnemen met de afdeling internationale handel van de kamer van koophandel. Het kan bijvoorbeeld gaan om een levering uit de VS die vertraging oploopt, goederen die door het vliegverbod niet hun bestemming kunnen bereiken, of storingen in het betalingsverkeer. De kamer van koophandel zal proberen via haar netwerk te assisteren bij het herstellen van de essentiŽle zakelijke communicatie.

Veiligheidsmaatregelen in Flevoland
Overal ter wereld zijn Amerikaanse ambassades, consulaten en andere officiŽle gebouwen extra beveiligd. Of dat ook nodig is voor de dochterondernemingen van Amerikaanse bedrijven is nu nog niet te beoordelen. Zeker is dat de ook bij Flevolandse bedrijven van Amerikaanse oorsprong vaak al aanwezige veiligheidsmaatregelen strakker gehanteerd, en waar nodig verscherpt zullen worden om de Amerikaanse belangen en burgers te beschermen.