PvdA vraagt aandacht voor gebrek aan studentenhuisvesting

Datum nieuwsfeit: 13-09-2001
Bron: Partij van de Arbeid
Partij van de Arbeid

PERSBERICHT PvdA

Den Haag, 13 september 2001

PvdA-KAMERLID KORTRAM VRAAGT AANDACHT VOOR TEKORT AAN STUDENTENHUISVESTING

Donderdag 13 september ligt tijdens het algemeen overleg studentenhuisvesting het onderzoek naar problemen en oplossingsrichtingen in de studentenhuisvesting ter bespreking voor. Het onderzoek is vorig jaar op verzoek van de Tweede-Kamerfractie van de PvdA gestart.

PvdA-woordvoerder Lucy Kortram betreurt het feit dat het een jaar moest duren voordat het onderzoek kon worden afgerond. Van belang is nu adequate oplossingen voor de korte en lange termijn te formuleren.

De PvdA is van mening dat de aanpak van de problematiek langs meerdere lijnen zou moeten lopen. Ten eerste is een grotere inzet van corporaties en gemeenten nodig. Daarnaast moet het aanbod van particulieren verder worden gestimuleerd. Afhankelijk van de ontwikkeling van werkelijke woonlasten is het wellicht gewenst de woonkosten te indexeren. Er kan op korte termijn zelfs worden gedacht aan het inzetten van slooppanden die zich bouwkundig in goede staat bevinden. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan voor de sloop bestemde gebouwen van de Rijksgebouwendienst zoals de Bijlmerbajes in Amsterdam.

Voor meer informatie: Lucy Kortram 070-318 2761