Alternatieve troonrede soberder dan anders door ramp VS

Datum nieuwsfeit: 14-09-2001
Bron: Ingezonden persbericht
Ingezonden persbericht

Vanwege Amerikaans drama

ALTERNATIEVE TROONREDE SOBERDER DAN ANDERE JAREN

Regering en de Tweede Kamer hebben in verband met de dramatische gebeurtenissen in Amerika besloten de presentatie van de Troonrede en het daarop volgende Kamerdebat sober en ingetogen te doen zijn. Daarom zal ook de 'Alternatieve Troonrede' soberder dan anders zijn. In plaats van de 'normale' voordracht van de alternatieve troonrede door een 'koningin-voor-één-dag' daags voor Prinsjesdag op De Plaats in Den Haag, wordt maandag a.s. alleen een geschreven versie van het stuk gepubliceerd.

De Alternatieve Troonrede, in 1997 begonnen als een initiatief van de SP, wordt jaarlijks samengesteld uit bijdragen van kritische wetenschappers en mensen uit maatschappelijke organisaties. Dit jaar werkten mee Jan van Gorp, directeur KNOV, prof. van Dantzig, Defence for Children, Jan Zwanepol, comité Handen af van de WAO, Rob Limper, Vereniging Openbaar Onderwijs, Pierre Courbois, musicus, componist, Ine Voorham, lt.-kolonel Leger des Heils, prof. Lucas Reijnders, milieudeskundige, Jan Troost, Gehandicapten Raad Nederland, mr. Nancy Quik-Schuyt, kinderrechter, Joop Vogel, voorzitter Politievakorganisatie ACP, Jan Erdtsieck, oud-rector, dr. J. van der Velden, Netherlands School of Public Health, Ria von Bonninghausen, Nu '91 en Karel Glastra van Loon, schrijver/journalist.

De tekst wordt maandag aan de media beschikbaar gesteld.

Meer informatie: Karel Glastra van Loon, 035 6852343 (tweekaas@wirehub.nl)